Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Installationer i Linux.

Sen en vecka har jag försökt h<ntera Linux och Linuxrelaterade program i min ASUS EeePC 900.

T ex Firefox är outdated v 2.? - behöver 3.? för att hantera banken. Vill ha in Ubuntu, och lite annat.

Inget av detta fungerar, när jag laddar ner t ex senaste Firefox så får jag valet spara eller ta bort. Jag väljer spara, men blir sen uppmanad att välja program för att öppna den sparade filen. Samma problem stöter jag på om jag har en *.exe fil. Var och hur hittar jag jag ett program för detta? . Vilket program använder jag etc etc. Varför läggs inte senaste Firefox uppdateringen i Linus program och uppdateingsflik?

När det gäller Ubuntu har jag ISO-filen på skiva. Kan man bara lägga över den på USB-minne och installera den därifrån? 

Nu är jag helt novis på Linux,

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jentins bild

Installera unetbootin så fixar det biffen.

-------------------------------------

I min värld .....

pepeds bild

Tack för snabbt svar - men var hittar jag detta?

fnurrs bild

Unetbootin är ett program för att skapa en startbar usb-sticka från en iso-fil.

Unetbootin finns att hämta här med instruktioner. http://unetbootin.sourceforge.net/

Det finns både för windows och linux. Du kör det alltså på din vanliga dator och gör iordning ett startbart usbminne som du sedan startar en installation med på asus eee.

/Fnurr

FoHs bild

Du bör dock välja Ubuntu Netbook Remix! Inte den vanliga versionen. Tänk även på att Ubuntu kommer i en ny version inom en månad. Den senaste versionen vore garanterat att föredra för dig, så om du har möjlighet att vänta tycker jag att du ska göra det. Alternativt om du kan stå ut med lite buggar i några veckor så kan du ta hem den senaste utvecklingsversionen av Ubuntu 9.10. Den senaste utvecklingsversionen av UNR 9.10 hittar du här: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-netbook-remix/daily-live/current/

Det kan vara värt att nämna att Ubuntu 9.10 anses vara i beta-stadiet inom endast några dagar, så du bör inte ha några större problem med den. Då får du dessutom Firefox 3.5 och inte Firefox 3 (som finns i Ubuntu 9.04). Tipset om Unetbootin kvarstår. Ett annat tips är Google (googlar man unetbootin så hittar man det direkt exempelvis), jag brukar inte vara den som tipsar om det men det ger garanterat det snabbaste svaret Smile

johnh3s bild

Glöm hur du gör på Windows. Installation, uppdateringar av program görs på helt annat sätt i Ubuntu.

Installera program:

http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Program/Ubuntu

Uppdateringar av Mozilla Firefox och allt annat:

http://ubuntu-se.org/wiki/Uppdatera_Ubuntu

pepeds bild

Hej

Nu satt den där, Ubuntuu i min Asus eee 900. Några avgörande svar var

1) Använd Unetbootin: Jag provade på olika sätt men hade problem därför att jag inte visste hur det skulle köras. Den lille rackaren ville inte läsa från minnesstickan.

2) Avgörande tips hittade jag på www.linux.se om mikrodatorer. Där tipsade någon om att klicka på esc vid uppstart och välja USB minnet som startdisk. Funkade när jag till sist insåg att det krävdes

3)Tålamod - det tog väldigt lång stund innan ubuntu.shielden kom upp. Det som ingav hopp när datorn varit fullkomligt död i en evighet var ett svagt blinkande USB-minne.

4) Värdefullt var även tipset om att installera Ubuntu Netbook Remix! . Den funkar vad jag kan se perfekt från start

Men än så länge - det Microsoft kostar i pengar spar man i tid. Det har gått väldigt mycket tid åt.

valdermans bild

Hade du själv varit tvungen att installera Windows på maskinen kan jag lova dig att det hade tagit ännu längre tid. Jag vet, jag har installerat XP på en burk utan CD-läsare.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

Det är avsevärt mycket mer bök för det. Själv ångrar jag att jag inte tog en klon av Windows-partitionen på min Dell Mini innan jag installerade Linux på den...

ein.anderssons bild

Inte specielt böckigt. Formatera bara stickan med fat32, makera den bootbar. Kopiera över innehållet på din windows cd till stickan och starta om datorn.

--
(Alla stavfel nu ser mig skriva är antagligen oavsiktliga eller avsiktliga, oavsätt så är dom där)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

FoHs bild

Se din andra kommentar om detta Smile I den finns en länk som visar på avsevärt mycket bök, så jag är naturligtvis lite konfunderad varför det skiljer sig så otroligt mycket.

valdermans bild

Du har aldrig försökt installera Windows från USB-minne, hör jag. (Eller ens boota från ett.) Windows-installern resettar USB-controllern mitt under installationen vilket gör att den blir av med hela installationsmediet. Vidare, så fungerar det inte att bara kopiera över innehållet från en bootbar CD till ett USB-minne som är markerat som bootbart.

--
rätt och genomtänkt.

--

ein.anderssons bild

Jag har inte länka till någon mer komplicerad installationsmetod.

Gjort så där 15 installations från usb minne senaste 3 månderna från en usbsticka. Både med WinXP och Win7 och båda fungera utmärkt. Udda, varför påpekar du något jag redan skrivit. Skrev ju att man måste markera den bootbar.

--
(Alla stavfel nu ser mig skriva är antagligen oavsiktliga eller avsiktliga, oavsätt så är dom där)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

valdermans bild

Windows 7 kan jag inte uttala mig om, men att det skulle fungera med omodifierat Windows XP stämmer helt enkelt inte. Du måste allra minst ha patchade USB-drivers slipstreamade till din ISO.

Udda, varför påpekar du något jag redan skrivit. Skrev ju att man måste markera den bootbar.

Jag påpekade inget du redan skrivit. Att "markera den som bootbar" och sedan kopiera över filer fungerar inte, då USB-diskar och CD-skivor inte bootar på samma sätt.

Om det nu är så enkelt som du påstår får du gärna tala om varför det inte finns en enda guide på nätet som nämner din metod? Alla jag kan hitta är avsevärt krångligare.

--
rätt och genomtänkt.

--

ein.anderssons bild

Jag körde inga krångliga metoder. Jag tog bara och starta cfdisk, partionera usbminnet. köre mkfs.vfat och sedan rsync (Gillar rsync pga progressbaren) från en cdskiva till usbminnet.

Jag har installerat 30 burkar vid samma tillfälle med en Helt vanlig OEM skiva med WinXP kopierad till en usbsticka, ingen magi i huvudtaget. Dock trodde jag själv inte det skulle fungera för jag förstår fortfarande inte där där när man inte skrivit någon MBR. Nej WinXP resetar inte några usbportar under installationen, så du påstår att man inte kan installera WinXP från usb-cdrom eller till en usbhårdisk då?

Snälla sluta trolla när du uppenbart saknar erfarenhet.

(Tog till och med och testade precis, installera WinXP på min laptop med ovanämnd metod, fungera som en dans)
--

FoHs bild

Ska undersöka saken på min Dell Mini. Det känns ju som att någon här överser något... Annars har väl Ein varit först med något på internet Laughing out loud

valdermans bild

Jag tror att Ein helt enkelt tror att hans slipstreamade w4r3z d00d 3d|7|0n är en OEM-disk, alternativt blandar ihop olika versioner. Att Windows XP SP2 och tidigare inte går att trycka in via USB-disk (utan massivt krångel) är ett faktum.

--
rätt och genomtänkt.

--

FoHs bild

Det tänkte jag också, men han verkar väldigt säker på sin sak.

ein.anderssons bild

Jag har iaf inte fått intrycket av att MSDNAA släpper några speciallösningar. Iaf inte någon som heter w4r3z d00d 3d|7|0n
--

FoHs bild

Nu har jag testat med min Dell OEM-skiva, XP Home SP3, och det resulterade i ett boot error. Partitionen är av FAT32 och boot-flaggan är satt. Dock är väl partition och sådant gjort i Linux så jag vet inte om det är det som kan tänkas orsaka problemet. Vad tror du?

valdermans bild

Tja, han gjorde det ju med cfdisk, så sannolikt satt även han med Linux.

--
rätt och genomtänkt.

--

valdermans bild

Nej WinXP resetar inte några usbportar under installationen, så du
påstår att man inte kan installera WinXP från usb-cdrom eller till en
usbhårdisk då?

Vad sägs om att du frågar Microsoft om saken? (Archive.org eftersom originalet inte längre finns tillgängligt på den adressen.)

Mer information om saken.

Snälla sluta trolla när du uppenbart saknar erfarenhet.

Se ovan, troll.

--
rätt och genomtänkt.

--

rickards bild

Det låter dock som lite bök att köra cfdisk, mkfs och rsync i windows även om det må vara möjligt. Diskussionen rör väl huruvida det hade varit lättare eller svårare med MS-mjukvara?