Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

lenny bootar inte färdigt

Sedan ngn vecka drabbas jag av att min debian lenny inte alltid bootar. Ibland lägger den av direkt, ibland efter att det mesta är laddat. Jag hinner inte med att läsa infot på skärmen. Det sista som brukar hända är att jag får en skärmsläckningsskylt och sedan står det stilla. I det läget brukar jag boota om och ibland får jag göra det flera ggr innan jag kommer in. Uppenbarligen är det ngt som iotne riktigt stämmer. Kan jag göra ngt åt det här?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

krippas bild

Kan du inte välja en "rescue" i Grub?

www.swedebian.se

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

peras bild

Det är fantastiskt att få svar efter bara några minuter!!!

När jag bootar har jag bara att välja mellan multi- och single user (jag vet itne om det är rätt beteckningar). Jag bootade om och provade single user. Den frös på raden [24.581019]. Bootade om igen den sedvanliga bootningen (multiuser) och den bromsade in som vanligt strax efter att den laddat Gnome. Bootade om igen och då tuggade den igång: Jag är lite orolig för att den geggar igen fulsltändigt. Går det att köra ngn resningsaktion inifrån Lenny?

extons bild

Om du har tur kan ju faktiskt problemet lösa sig genom en uppgradering. (Kör kommandot apt-get update följt av apt-get upgrade).

LINUX.EXTON.NET

ein.anderssons bild

Bara ett tilläg [24.581019] är inte ett värde för att tala om vilken rad det är, utan tiden efter boot. Dvs 24s och en massa delar efteråt. Så det värdet i sig kommer (så gott som) aldrig tillföra en nytta i en konversation.

Detta skriver jag inte för att vara besserwisse utan för att tala om vad värdet betyder (Om nu någon inte kan det)
--
(Alla stavfel nu ser mig skriva är antagligen oavsiktliga eller avsiktliga, oavsätt så är dom där)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

abergmans bild

jag visste faktiskt inte det...

peras bild

Nu vet jag det också - Rom byggdes inte på en dag och så småningom, med hjälp av andra, lär man sig!

Tack!