Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

hd fel i progex eller grafikkortet datorn startar om ibland

Jag kör Progex som är baserat på ubuntu 8.20.

Inbland så stänger/startar om rättare sagt och då blinkar Caps Lock och Scroll Lock.
Vad betyder det? Kan det var grafik kortet eller hd som håller på att ge sig?

//Mvh Johan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Har du testat ditt RAM ordentligt?

---

Linux Mint - när Linux smakar som bäst!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

baloos bild

Nä det har jag inte.

Hur gör jag det i Progex/Ubuntu?

jonasbjorks bild

När du bootar en Ubuntu-skiva (CD) kan du välja Memory Test eller något sådant. Det startar minneskontroll, som kan ta lååååång tid.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

baloos bild

Tryckte på ESC och körde "memtest" och den hittade inga fel.
Det tog väl ca 30 min eller nåt, försökte hitta nåt längre test men utan lycka.

tux-svens bild

Memtest (programmet som testar RAM:et) kan man låta fortsätta att gå om man vill. Memtest kör igenom testet oavbrutet och redovisar det gemensamma resultatet av samtliga testomgångar.  Du bryter när du själv vill. På så sätt kan du stressa RAM:et lite extra om du så önskar.  {#emotions_dlg.wink}   För mig, med 2.8 GHz CPU och 1 GB RAM, tar EN testomgång ungefär 45 min.

---

Linux Mint - när Linux smakar som bäst!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

pluckers bild

När Caps Lock och Scroll Lock blinkar så betyder det "kernel panic".

Jag hade problem med sporadiska krascher på en 10 år gammal laptop som jag skulle bygga om till en digital fotoram och i det fallet så hjälpte det att boota med 'noapic'. Kanske värt att testa utöver att kontrollera RAM.

/Micke

baloos bild

noapic hur fixar jag det?berätta, så slipper jag att googla Smile

//mvh johan

leochingkwakes bild

baloos bild

Har lagt till det i raden.

Fårse om det blir bättre Laughing out loud