Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Långsam SSH-login efter lång uptime [LÖST]

Hej!

Efter att vår ubuntu-server stått på några veckor och hanterat ett antal SSH-sessioner tar autentiseringen otroligt lång tid vid anslutning. Problemet försvinner efter omstart. Kan gamla SSH-sessioner ligga och slöa ner? Något som kan rensas någonstans? Smile

Tack på förhand!

//Albin

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

Jag har upptäckt samma sak med Ubuntu servrar, men relaterar problemet till DNS-problem. Om jag sitter på en anslutning som saknar reverse-dns brukar det ta tid innan inloggningen kommer fram.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

albin_ns bild

Hej och tack för ditt svar.

Sitter jag på samma burk och SSHar till mig själv är det lika långsamt. Hur ser det ut för dig där?

//Albin

andys bild

Vad ssh:ar du till?

Intern extern address eller domännamn?

fredentofts bild

Right on target jonas, och lösningen är:

UseDNS no

i /etc/ssh/sshd_config

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

pluckers bild

Börja med att undersöka vad det egentligen är som "hänger" vid inloggningen. Om du kör ssh med '-vv' så kommer det skrivas ut en hel del extra information till stdout. Då borde du kunna avgöra vad som blockerar eller tar lång tid.

/Micke

albin_ns bild

Hej.

Problemet finns oavsett om jag använder en extern, intern adress eller localhost. UseDNS hjälper mig inte. Däremot visar ssh -vv att det inte var autentiseringen som jag själv trodde:

root@localhost's password:
debug2: we sent a password packet, wait for reply
debug1: Authentication succeeded (password).
debug1: channel 0: new [client-session]
debug2: channel 0: send open
debug1: Requesting no-more-sessions@openssh.com
debug1: Entering interactive session.
(Här kommer fikapausen)
root@testserver:~#

Jag tackar ödmjukast för er hjälp. Det blir mycket problematiskt att behöva starta om servern varannan vecka (full rulle dygnet runt).

//Albin

fredentofts bild

Räcker det att starta om sshd eller måste du starta om hela servern?

Startade du om sshd efter att du ändrat i konfigurationen?

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

pluckers bild

albin_ns bild

Hehe precis mitt problem ju.

/etc/init.d/dbus restart gjorde tricket. Blir ett cronjob på detta..

Tackar och bugar {#emotions_dlg.laughing}