Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

finns det någon motsvarighet

Hej alla Linux användare

KDevelop är ju som för KDE men finns det någon mtsvarande som är för Gnome visst går KDevelop använda i Gnome men som allt anant Gnome gjort så brukar det ju finnas motsvarande program hos respektive i detta fal då KDE och Gnome

Tacksam för svaren

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Det finns ju ingen GDevelop. Dom miljöer jag kan tänka mig är Eclipse, NetBeans m.fl. Lite beroende på vad man skall koda i. Sen fungerar ju KDevelop bra i Gnome med om man nu vill köra den.

Finns en lista över diverse IDEs här:

http://linuxmafia.com/faq/Devtools/ides.html

Anjuta är ett Gnome projekt för C/C++

http://projects.gnome.org/anjuta/index.shtml

tobbe77s bild

Finns det inte vad finner du på denna adress då http://www.kdevelop.org/ ?????

Linux är den kryptonit som gör Microsoft svagare

leochingkwakes bild

ehm... va?

tobbe77s bild

har du kollat sidan??

där har du det

leochingkwakes bild

Jo, jag känner till KDevelop. Jag har inte sagt att KDevelop inte fanns...

leochingkwakes bild

Jag sa att det finns inget GDevelop (notera att det är ett G och inte ett K). Med detta menar jag att jag i alla fall inte känner till en direkt motsvarighet till KDevelop i Gnome. Det officiella Gnome IDE jag känner till är Anjuta och det stödjer C/C++. Är det vad du kodar i, fine..

KDevelop är ett KDE projekt som syftar till att skapa ett ordentligt IDE för KDE. KDevelop stödjer flera programmeringsspråk/scriptsspråk. Jag känner inte till något officiellt Gnome projekt som syftar till att skapa något liknande. Kollar du Gnome projektets hemsida så nämns bara Anjuta.

Kodar man i ett annat språk än C/C++ och man sitter med Gnome (och inte vill köra KDevelop) så får man titta på andra varianter. Några av dessa är MonoDevelop, Eclipse, NetBeans, Eric, SPE, etc. Allt beroende på vad man använder för programmeringsspråk/scriptsspråk.

leochingkwakes bild

Om det är Gnome/GTK du tänker på så är det väl Glade som gäller för att skapa grafiska gränssnitt. Typ som KDevelop och dess designerapplikation. Anjuta har Glade integrerat så det borde väl vara det närmsta du kan komma till KDevelop i Gnome. Om du nu vill ha ett IDE skapat av/för Gnome. Stödjer som sagt bara C/C++ vad jag kan se.

valdermans bild

Eclipse är väl i princip den enda användbara IDEn som finns till Linuxsystem. Alla andra som ser lovande ut är så vitt jag vet automakebaserade, vilket får alla sansade människor att rynka på näsan.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Kristians bild

Eclipse CDT har mycket bra support för C/C++ - navigering, intelligent autocompletion, smidig grafisk framdel till gdb och enkel refactoring (intelligent omdöpning av metoder/klasser). En annan fördel med Eclipse är att CMake har stöd för den, dvs. CMake kan generera/uppdatera ett projekt och genom de Makefiler som också skapas kan man bygga både i och utanför Eclipse.

Visst äter Eclipse gärna dryga 100 MB RAM vilket kan tyckas vara mycket. Men även min dryga fyra år gamla laptop kom med så mycket som 512 MB. Dagens burkar har åtminstone 2 GB RAM, det gör att Eclipse slukar 1 / 20 av totalt minne. Det kan jämföras med att köra Emacs för tio år sedan. Om vi säger att maskiner då hade 64 MB RAM och Emacs tog 8 MB av dessa så var det en 1 / 8 av totalt minne dvs mer än dubbelt så mycket relativt sett.

Eclipses förmåga att navigera komplex C++-kod gör det till ett mycket bra verktyg för att hantera en ny och okänd kodbas. Allt fler projekt går över till CMake så i och med det blir trappsteget ännu lägre för de som är nyfikna på denna miljö. 

En av de saker jag inte riktigt gillar med Eclipse CDT är att man bara kan ha en coding-style aktiverad samtidigt för C/C++, inte en för C och en för C++. Har man olika coding-style för dessa språk så måste man komma ihåg att manuellt växla när man går mellan C och C++-kod.

En annan sak jag saknar med Eclipse är stödet för att definera makron i editorn. Det finns visserligen stöd för fasta makron med fasta mallar som sätts in när man skapar en ny fil eller när man skriver något särskilt men inte något liknande http://www.delorie.com/gnu/docs/emacs/emacs_487.html.

En sista sak jag stör mig på är att man inte har någon killring såsom i Emacs http://www.cs.cmu.edu/cgi-bin/info2www?%28emacs%29Kill%20Ring.

I övrigt kan jag varmt rekommendera Eclipse. På mitt jobb sitter jag för närvarande i Emacs då jag numera är väl förtrogen med kodbasen och ägnar mer tid till att editera kod än att läsa den.

För att återkoppla till tråden så har jag tyvärr inte mycket gott att säga om Anjuta. Du får en projektlista med filer, syntax highlighting samt en "bygg"-knapp. I övrigt ligger den långt bakom Eclipse.

---------------------------------------

Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"

---------------------------------------

polters bild

Jag skulle vilja föreslå Monodevelop.