Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Pid: exiting (datorn stänger inte av sig)

Kör Progex på lillgrabbens dator.
Nu helt plötsligt så stänger datorn inte av sig utan kommer på bara till en punkt när man stängt av och det står såhär.

Pid: exiting

455.464166] Power down.

Har googlat men utan lycka.

//Mvh Johan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Kanske är relaterat till noapic...? Smile

fsns bild

Jag har haft detta problemet några gånger och det beror på en av två saker:
1. Nånting är dåligt med Linuxkärnan. Kanske är den kompilerad utan stöd för ACPI eller vad det heter. Ibland löser det sig några kernelversioner senare.
2. Tangentbordet är trasigt. Det är nämligen tangentbordet som ansvarar för att stänga av datorn genom att skicka en viss signal till moderkortet, förstår jag det som. Så datorn skickar en signal till processorn i moderkortet, som skickar en annan signal tillbaka till moderkortet och PSUn som då stänger av sig. På vissa tangentbord finns det också en power on/off knapp på just tangentbordet. Prova att byta tangentbord. Dock, byt inte tangentbord med datorn igång, om det är inkopplat med en sådan där rund PS2-kontakt, det finns en liiiiten risk att du knäcker moderkortet då.

baloos bild

Tack för att du svarade.
Du hade rätt, jag bara bytte tangetbord och sen funkade det. Smile
SWEET!

Ska nog inskaffa bara usb tangetbord i forsättingen.
men tror även att det är progex som inte är färdigutvecklat.
Efter 8.20 så uppgraderade jag till 9.04 och då försvann "loadern".. alltså istället för den fina grafiska loadern när man startar så ser men en massa text istället, jag gillar det, men ungarna kanske inte tycker det.

//Johan