Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur gör jag för att installera ett program från cd?

Hej!
Jag har installerat en server med lamp, men jag är nybörjare på linux så jag vet inte hur jag lägger till domäner och grejer. Jag har bränt en skiva som innehåller filen vhcs-2.4.8.tar. Hur installerar jag denna filen från min cd??? Jag blir tokig... Smile

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Pettmans bild

Ett bra första steg är att packa upp filen i en mapp och kolla om det finns någon readme fil i den. Innan du börjar försöka installera från tar-arkiv bör du dock kolla om den linuxvariant du använder har något pakethanteringssystem och i så fall om mjukvaran du försöker installera finns att installera via pakethanteraren vilket är mycket smidigare.

justnus bild

Men vilket kommando använder jag för att kopiera filen från cdrom till hårddisk?

eloffs bild

Nu antar jag att du kör någon server utan grafiskt gränsnitt. Förresten vet jag inte vad vhcs är, men så här gör du rent allmänt för att flytta över den från skiva till datorn.

Kopiera filen från cd till hem-mappen:

cp /media/cdrom/vhcs-2.4.8.tar.bz2 ~/

"Zippa upp" den:

tar -xjvf vhcs-2.4.8.tar.bz2

fredentofts bild

Två snabba korrigeringar:

1) Man behöver inte först kopiera filen från skivan.

2) Flaggan j till tar är vid uppackning onödig eftersom tar själv kan "se" vilken typ av komprimering som använts (i detta fallet troligtvis ingen eftersom filändelsen var .tar). Det är lättare att bara hålla reda på att om man vill packa upp är det xf som är de viktiga flaggorna och så givetvis v om man vill få lite output under tiden...

Alltså räcker det fint med

tar xvf /media/cdrom/vhcs-2.4.8.tar

för att packa upp filen i den katalogen man står.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Ungefär vad jag tänkte skriva när jag såg detta då j bara strular till det i onödan. (var dock för trött då)

För att "j" ska behövas så måste en gammal version av tar användas.

Man kan även välja vilken katalog man vill packa upp i med "C" användbart om du inte befinner dig i mappen du vill packa upp till.

tar xvfC foo.tar.gz /var/du/vill/packa/upp/

fredentofts bild

Där ser man, alltid lär man sig något nytt, trodde man inte kunde ha C och f ihop sådär, har alltid använt "xf filen -C målet".

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Det är det som är det roliga i OSS världen att man alltid lär sig något nytt.

Det gör man alltid och jag slutar aldrig att förvånas över vilken kunskap vissa besitter som verkar kunna allt.

Deras inlägg och åsikter till varför man gör på vissa sätt som jag läser i div. e-postlistor är väldigt lärorika och innehåller alltid faktorer jag själv aldrig ens tänkt på.

Och ju längre jag håller på med OSS ju mindre inser jag att jag faktiskt kan Smile

pingus bild

Ursäkta om jag lägger mig i något du inte bett om synpunkter på (din fråga är ju besvarad iaf), nämligen valet av kontrollpanel:

vhcs har inget forum, ingen dokumentation fn - "Please restore old page. This one was full of spam" är allt som står under dokumentation på vhcs.net.
vhcs stöder plattformar SuSE Linux 7.x 8.x and 9.x, Red Hat Linux 7.x and 9.0, Debian Linux sid, woody and sarge, Fedora Core1, Core2 and Core 3 - dessa är gamla inget stöd för ens näst senaste versionerna!

Jag skulle definitivt rekommendera någon annan kontrollpanel med bättre stöd - som "gröngöling" behöver du åtminstone vettig dokumentation. Här är en lista över kontrollpaneler:
http://www.web-hosting-top.com/web-hosting/directory.control-panels
Personligen valde jag Interworx för mitt webbhotell, har fungerat bra i drygt ett år.

Men självklart, du väljer! Vill du fortsätta med vhcs är det bara fortsätta fråga här när nu "officiell" support saknas.

----------------------------
In Pingvino veritas!
http://blogg.skuttungecity.se/harald

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

abergmans bild

Jag tänkte samma sak, jag körde ISPconfig i 2 år utan problem.