Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur gör jag för att installera ett program från cd?

Hej!
Jag har installerat en server med lamp, men jag är nybörjare på linux så jag vet inte hur jag lägger till domäner och grejer. Jag har bränt en skiva som innehåller filen vhcs-2.4.8.tar. Hur installerar jag denna filen från min cd??? Jag blir tokig... Smile

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Pettmans bild

Ett bra första steg är att packa upp filen i en mapp och kolla om det finns någon readme fil i den. Innan du börjar försöka installera från tar-arkiv bör du dock kolla om den linuxvariant du använder har något pakethanteringssystem och i så fall om mjukvaran du försöker installera finns att installera via pakethanteraren vilket är mycket smidigare.

justnus bild

Men vilket kommando använder jag för att kopiera filen från cdrom till hårddisk?

eloffs bild

Nu antar jag att du kör någon server utan grafiskt gränsnitt. Förresten vet jag inte vad vhcs är, men så här gör du rent allmänt för att flytta över den från skiva till datorn.

Kopiera filen från cd till hem-mappen:

cp /media/cdrom/vhcs-2.4.8.tar.bz2 ~/

"Zippa upp" den:

tar -xjvf vhcs-2.4.8.tar.bz2

fredentofts bild

Två snabba korrigeringar: