Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

sälja open source på tradera

Ut Data här säljer linux grejer.
Har han rätt att göra det?
http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=650492&listtype=1
All mjukvara han säljer kan man ju ladda ner.

//Johan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Visst får man sälja open source-programvara. Det är bara låtsas-open source-licenser såsom CC NC som inte tillåter det.

http://www.gnu.org/philosophy/selling.html

---------------------------------------

Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"

valdermans bild

låtsas-open source-licenser såsom CC NC

inb4shitstorm, med tanke på vilket jävla liv det blev när jag kritiserade CC-BY-NC-ND och att den används för innehåll på en FOSS-sajt.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Kristians bild

Jag tyckte att aktiviteten på LP var lite låg idag Smile Jag brukar sällan trolla och när jag gör det så brukar folk förstå att jag skojar

jonasbjorks bild

Du får sälja linuxdistributioner som du laddar ner och bränner på CD-skivor själv. Det är inget brott. Däremot måste du se till att kunna erbjuda kunden källkoden till distributionen om hon frågar efter den.

Du skriver All mjukvara han säljer kan man ju ladda ner.. Kan man inte det med all programvara? Även Photoshop, MS Office med flera.. skillnaden är att du har rätt att ladda ner (och sälja) linuxdistributioner och annan öppen och fri programvara.

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

FoHs bild

Måste man inte ange någonstans att det rör sig om GPL:ad mjukvara? Kanske inte behövs i annonstexten iofs?

fsns bild

Nej, det måste man inte. Du kanske tänker på gamla BSDlicenser och liknande som krävde att man tydligt visar vilken licens det gäller, och då endast när man kör programmet.

FoHs bild

Nä, jag tänkte inte på något speciellt. Mitt "sunda förnuft" tycker att det borde stå någonstans synligare (jag kan inte undvika känslan av lurendrejeri, då en fri produkt jämförs med en produkt värd flera tusen och utan att behöva nämna att den faktiskt är fri). Samtidigt så är det förstås maximal frihet som gäller, det förstår jag naturligtvis så rent frihetsmässigt har jag inga protester. Som köpare med mindre koll på det här med fri mjukvara så skulle jag nog känna mig ganska lurad faktiskt.

Edit: Jag skulle iofs kunna lägga ut enkronorsannonser med samma mjukvara där jag bara säljer länken till nedladdningen Laughing out loud Fast fri mjukvara sprids, så det är väl inget att bekymra sig över.

Kristians bild

Många licenser kräver eller bara uppmuntrar att texten återges någonstans i dokumentationen eller under någon informationsmeny i programmet, även om licensen i övrigt inte har några egentliga krav. Samtidigt får man i många fall inte använda programvaran som reklam för sin egen produkt, så informationen ska vara "lagom synlig" Smile

Ni som har en IPod kan navigera er fram till undermenyn "Legal" och se precis vilka öppna programvaror som används av Apple Smile

ein.anderssons bild

Tror inte man behöver oroa sig så mycket, inte en enda produkt har någon bjudit på. Wink

--
(Alla stavfel nu ser mig skriva är antagligen oavsiktliga eller avsiktliga, oavsätt så är dom där)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

leochingkwakes bild

Tror det är samma person jag sett på tradera i flera år. Som försökt sälja open source grejer men som sällan verkar få nåt sålt. Med Traderas avgifter så har personen förmodligen betalat mycket mer i sitt försök än vad denne fått in.