Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nödvändiga rättigheter [LÖST]

Har installerat och fått igång Suse 11.1, som skall fungera som en webserver.

Men då jag måste göra lite ändringar i php.ini filen så har jag inte tillåtelse att spara filen:

"Du har inte de nödvändiga rättigheterna för att spara filen"

...är det som jag får till svar.

Eftersom det bara finns ett konto att logga in på, undrar jag hur jag skall göra för att
fungera som "ägare". För om jag undersöker filerna och dess rättigheter så är dom "ghostade"
och det står:

"Du är inte ägaren så du kan inte ändra dessa rättigheter"

Har genom su försökt att chown php.ini men tydligen utan framgång.

Är nybliven Linux-pappa så hanteringen av detta problemet är säkert lika enkelt som att se
en elefant i kylskåpet, om man bara hittar rätt kylsåp.

Tackar i förväg för lite vägledning!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

valdermans bild

Du vill inte chown:a filen till dig själv, utan du vill använda su för att redigera den: su -c 'gedit /etc/php/php.ini' (under förutsättning att filen ligger i /etc/php/; det gör den hos mig, men jag kör inte Suse)

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Skaunes bild

Tackar så mycket, dels för det snabba svaret och dels för att det löste mer än ett problem!

Vill passa på att *krama* er andra åxå för era svar hjälpte mig med andra frågor som jag hade!

I don't care who your Father is... You don't walk on water while I'm fishing!

FoHs bild

Du är nog inte på helt fel väg med su, men det är ingen bra idé att ändra ägarskapet på php.ini då det utgör en säkerhetsrisk förmodligen. Låt den ha de rättigheter den har, men redigera den med superanvändarrättigheter (su). Dock vet jag inte de specifika detaljerna i OpenSuse... "vet" bara att sudo inte fungerar.

Edit: Heh, lite sent svar. Så går det när man öppnar alla olästa inlägg på LP i olika tabbar och betar av dom Laughing out loud

jeffs bild

Rättelse: Sudo fungerar visst i openSUSE, är installerat från början och jag har tillochmed för mig att alla användare i users-gruppen kan köra sudo som root, om de kan root-lösenordet.

------

FoHs bild

Fast man måste göra det här först: http://en.opensuse.org/Administer_with_Sudo

fredentofts bild

Nej, standardinställningen för sudo i SUSE är att ALLA får köra ALLT så länge de kan "målanvändarens" (dvs oftast root) lösenord:

Defaults targetpw    # ask for the password of the target user i.e. root
ALL ALL=(ALL) ALL # WARNING! Only use this together with 'Defaults targetpw'!

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Ok. Så sudo fungerar men det är ett annat lösenord än för den aktuella användaren?

Edit: Ja, det var väl typ det som stod på länken...