Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

ssh-klient för windows

Jag behöver komma åt min musikserver från windows via ssh och är helt grön på de olika klienterna så jag googlade nyss och hittade http://www.openssh.com/windows.html som tipsar om putty och ttssh.

Är det någon som har något att säga om val av klient, vad kör ni?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jentins bild

Putty för vanlig ssh, och winscp för filöverföring

-------------------------------------

I min värld .....

+1

Så gör alltid jag med.

danjeels bild

Jag brukar köra Filezilla för överföringar, funkar bra det också.

jeffs bild

PuTTY är liten, standalone och fungerar oftast ganska bra. Personligen skulle jag installerat Cygwin och kört med riktiga openssh i en windowsterminal, typ rxvt eller mintty, om det är så att du tänker arbeta över ssh mycket från den datorn. Är det bara sporadiskt, någon gång i månaden, så fungerar nog PuTTY utmärkt.

(Jag är för lat för att byta flik i fx och googla länkar, men en googling på putty eller på cygwin så är du igång.)

------

jonasbjorks bild

PuTTY finns att ladda ner från http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html och det är http://the.earth.li/~sgtatham/putty/latest/x86/putty.exe du vill ladda ner. När du har filen hemma dubbelklickar du på den och kör igång. Enkelt!

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Kalas, det tackar vi för!

Trodde först att jag var fel ute när jag såg att den senste versionen var drygt 2 år gammal.

Mina krav är inte höga, kommer inte att sitta så mycket i den, vill bara moc:a lite när jag skannar i Windows.

Jo tack, det gick igång snällt. Har dock lite problem med att få grafiken (ncurses) och åäö att se bra ut, samtidigt.

Det bästa jag kan få till är ncurses + äö.

å vill sig inte riktigt.

Jag följde dessa tips: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=422439

Låter som olika tecken inställningar i skalen.

Precis som om du ändrar det lokalt i ett skal så ser det konstigt ut.

Har du testat att välja UTF-8 i inställningarna till putty?

Japp, det har jag testat. Tåden jag hittade innehöll följande steg:

Terminal → Keyboard:

Change the sequences sent by: The Functions keys and Keypad:
Select Linux.

Window → Appearance:

Font settings:
Pick a font that contains the Unicode line
drawing characters, such as Andale Mono or Lucida Console.
(Unfortunately Vista’s gorgeous new Consolas font does not have those.)

Window → Translation:

Character set translation on received data:
Select UTF-8.
Adjust how PuTTY handles line drawing characters:
Select Use Unicode line drawing code points.

Connection → Data:

Terminal details: Terminal-type string:
Enter “linux”.

Freddan_6s bild

Om du har problem med filnamn och svenska tecken kan det vara så att du måste konvertera dem.

Exempel: Du har filserver med ubuntu och samba och delar ut filer till windows. Du har uppgraderat från samba 2.x till samba 3.x. I samba 2.x sparas filnamen (som är skapade i samba) kodade med code page latin1. I samba 3.x är filnamnen i UTF8.

Du måste då konvertera samtliga filnamn till utf8

$find /sambashare -name "*" -exec convmv -F latin1 -T utf8 --notest {} \;

Om du har problem med svenska tecken som innehåll i filer, så är det så dumt att microsoft inte följer utf8, utan du får skilja på microsoft filer och linux filer, eller bara använda GVIM i windows för att redigera, samt ställa in  putty till att visa UTF8. (Window->Translation->Characterset = UTF8)

Tack för tipset, det är inte aktuellt just nu, men jag skall lägga det på minnet.

Problemet jag har nu är mer av kosmetisk karaktär och jag kommer att använda putty så sällan att det nog kan anses accepterat om än inte löst.

bittins bild