Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Virtualisera Windows-XP i RHEL

På företaget funderar vi på att installera Red Hat Linux Enterprise (RHEL) på några klient-datorer och sedan köra vår företagsanpassade Windows-XP i den som ett eget program, en virtualiserad klient. Det som är fast och icke ändringsbart är RHEL och Windows-XP. Men, vilken metod som man använder för att starta Windows är valfri.

Hur gör man detta enklast?

---

Linux växer snabbast!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Använd KVM om ni använder en nyare version av RHEL.

Eller jag kanske missuppfattat din fråga?

hoths bild

Rätt uppfattat, men vi lyckas inte PXE-boota Windows imagen. Verkar även som om RHEL inte stödjer kombinationen KVM och PXE.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

Oj PXE-boota en Windows image har jag aldrig försökt med i en virtuell maskin.

Men KVM borde vara den snabbaste och bästa lösningen om det fungerar.

Jag hade skickat en e-post till RH och frågat eller besökt ett forum där dom kan detta bättre.

RH jobbar just nu väldigt hårt med KVM och även med att Windows ska fungera bra i KVM så det är lite rörigt att hålla koll på vad som stöds just nu.

distens bild

Annars så finns ju Virtualbox. Du kan lägga till deras yum repo för RHEL fil från deras sida:

http://download.virtualbox.org/virtualbox/rpm/rhel/virtualbox.repo

Så uppdateras det automatiskt. Om du installerar paketet dkms (tror den finns i RHEL) så kompileras modulen för VBox automatiskt med. Mer info finns på:

http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads

fredentofts bild

Så länge användarna själv manuellt instalelrar så kan man köra med stängda virtualbox också, om man vill ha tillgång till usb (och vad det mer kan finnas för skillnader).

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

polters bild

VMware player kommer att få stöd för att skapa maskiner också så det kan ju vara en väg att gå.

abergmans bild

Jag har aldrig PXE:at en virtuellmaskin från nätverket, dock så har jag PXE:at mellan två olika virtuellamaskiner i samma virtuella nät. Men inte på det sättet du vill, men det bör ju gå. Får du ens upp PXE-booten på nätverkskortet?

hoths bild

Det fungerar att PXE-boota vsissa saker, dock inte denna kombination (om jag uppfattat supporten rätt). Men, det tycks vara något relaterat problem med någon gateway(?, kan även ha kallats något annat, kommer inte riktigt ihåg vad de sa) som inte låter oss se "rätt" PXE-boot filer.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

abergmans bild

Man borde väl kunna gå runt det med grub och lite haxx?

hoths bild

Det här är en företagsapplikation. Den skall fungera, och det garanterat. Supportad lösning är OK. Vi betalar gärna, bara det fungerar.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

abergmans bild

Jag kan inte säga att jag vet hur man gör:) Jag bara förslagssprutade lite:p 

hoths bild

...och jag är tacksam för alla förslag, tro inget annat. Sedan blir man lite begränsad vad som är möjligt eller lämpligt att sätta upp i en företagsmiljö. Linux sprider sig så sakta, även hos oss. Sedan tidigare var ett litet hörne av verksamheten inmutat, nu har det möjlighet att växa lite till. Fungerar det bra, så vem vet, kan det nog växa ytterligare. Vi får se vad som händer!

Nu verkar det eventuellt ha löst sig, inte för att jag vet vad de gjorde eller så. Mest problem med att konfigurera nätverk. Antagligen i Windows, och det är en fråga för ett helt annat fora... Wink

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

abergmans bild

Härligt att höra att det löste sig!

Du har inte lagt upp någon tråd någon annanstans om windowsproblemet? Hade varit kul att följa hela projketet.

hoths bild

Nej, det har jag inte. Det är inte jag som gör jobbet. Jag är mer en beställare som står bredvid och hejar på samt kommer med goda råd...

Snart kan jag få testa i alla fall och se hur det fungerar. Spännande skall det bli i alla fall.

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

abergmans bild

ah! Beställare.. sånna har jag mest dåliga erfarenheter av;) Kan kunden inte beställa, så är det jävligt svårt att leverera!

Vad är det som ni vill uppnå med att virtualisera XP på RHEL? Vad ger det för fördelar?

hoths bild

Flera saker, några är

1. Slippa kostnad för X-programvara på Windows-PC för att köra Linux
  2. Native Linux på skrivbordet, enklare att jobba i Linux-miljö. Hänger ihop med 1.
  3. Aldrig behöva "installera om" windows-klienten vid maskinbyte. tar annars 2-3 dagar innan den nya maskjinen fungerar som den gamla...
  4. Kunna köra samma WIndows från vilken dator, var och när som helst
  5. När man går hem för dagen, låta maskinen ingå i beräkningsklustret

Några punkter, inte nödvändigtvis i prioritetsordning. Och ingen spec, bara allmäna önskemål... Wink

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

distens bild

Hej hallå! Skulle vilja veta vad PXE-boot är för något? nätverksboot? isf när jag kollar i inställningar för ViritualBox så ska det gå. Men som sagt så vet jag inte vad PXE är för något.. Smile Vet iaf att om man ska köra WinXP under Fedora så är VirtualBox det bästa. Fungerar klockrent med grafikinställningar m.m.

Preboot Execution Environment

Enklast är väl att kalla det nätverksboot.

PXE specification

abergmans bild

Förenklat: Bios letar reda på filer som finns på nätverket och bootar datorn ifrån dem istället för filer på hårddisken, var dessa filer finns pekas ut i DNS-servern, sedan ladas filerna temporärt till datorn från en TFTP-server.

Jag tror jag fick rätt på det, om jag har helt fel får någon rätta mig:)

fredentofts bild

Det är BOOTP ("föregångaren" till DHCP, ingår i de flesta DHCP-servrar) som pekar ut boot-filerna.

Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
-

abergmans bild

Där ser man! Det är väl ändå en flagga/värde i DHCP-servern man sätter? typ i /etc/dhcpd/dhcpd.conf Även om det sen är BOOTP som hanterar det..

fredentofts bild

Yups, de flesta dhcp-servrar hanterar även bootp.

-
-

abergmans bild

Men det finns ingen motsvarande flagga i DHCP? FInns det en motsvarande funktion för DHCP? 

Vilka DHCP-flaggor som används och med vilka värden finns förklarade i specifikationen jag länkade till.

Den specifikationen är faktiskt rätt lättläst och överskådningsbar så du lätt kan hitta just den informationen du vill ha.

hoths bild

Vi använder det för att boota en maskin från en färdig image, läs mer här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Preboot_Execution_Environment

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Systemet lirar nu. Småskaliga systemtester pågår. Snart kan den komma ut och möta verkligheten. Härligt, skall anmäla mig som pilot. Tänk att ha en egen Linux-dator på tjänsteskrivbordet. Något som jag haft hemma nu i en 8 år eller så.

Tilläggas kan att RHEL 5 inte alls är så glassig som senare Linuxar. Finns bara med KDE3.5 och inte KDE4. Nej, vi installerar INTE KDE4 från annan källa och riskerar stabiliteten på systemet. Vi kör RHEL5 för stabilitetens skull. Hellre tråkigt och stabilt än fräckt och instabilt...

----
Linux växer snabbast!