Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Jag läste på idg

Hej alla Ubuntare

Jag läste på idg att Debian ska byta kärna från Linux-kärnan till BSD-kärna då är det ju ingen Linux mera

vet någon vad Ubuntu kommer att göra går dom efter Debian och använder BSD-kärnan så är det ju ingen Linux mera. Då får man ju byta till Fedora eller Opensuse, Eller är det så att man ska få välja att köra Linux-kärnan eller BSD-kärnan

Här udner är länken till sidan var jag läste om  det
http://opensource.idg.se/2.1014/1.259329/har-slutar-linux-graddfil

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jeffs bild

IDG-artikeln är smått olyckligt formulerad. Debian tänker inte byta kärna till fBSDs kärna, men däremot så kommer Debian att hädanefter släppas med både fBSD- och Linuxkärna. Att Debian har gått att köra med flera olika kärnor är inget nytt, så har det i princip alltid varit, skillnaden är att de nu lägger lika mycket krut på att Debian med fBSD-kärna skall vara på samma nivå som Debian med Linux-kärna.

------

Precis så det handlar bara om en ny port av debian och alla gamla portar blir kvar som tidigare.

Så det dom gör är att dom utökar valet till att du även ska kunna välja kFreeBSD kärnan.

polters bild

Debianutvecklare verkar ha väldigt mycket tid att göra av med Smile

leochingkwakes bild

Jo, det är nog så det fungerar...

polters bild

?

leochingkwakes bild

Att dom tar med BSD kärnan betyder ju inte att dom som utvecklar Debian GNU/Linux kommer få mer att göra... Det finns ju redan utvecklare som arbetat under en längre tid med en KFreeBSD och det är troligtvis dom som även i fortsättningen kommer att arbeta med den delen.

Samma om dom någonsin skulle göra samma med Hurd så är det ju Debian GNU/Hurd gänget som får fortsatt ansvar med utvecklingen.

johnh3s bild

Det kanske blir att Ubuntu går före och inte väntar in på Debian i samma utsträckning som förut?

Canonical/Ubuntu verkar ju gå runt och ge vinst numera. Så de kanske mer kör sitt eget "race" i fortsättningen.

De kan nog anställa fler utvecklare på egen hand.

valdermans bild

Inte en chans, Canonocals hela affärsidé är att sälja en produkt som huvudsakligen är framtagen av andra. De har definitivt inte råd att anställa de hundratals utvecklare det skulle krävas för att ersätta Debianteamet.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

polters bild

Nej inte just nu i alla fall, men i framtiden så ser jag klart möjligheten att Canonical tar över mycket av bördan själva.

valdermans bild

Då ser du betydligt mer än vad Canonical själva gör. Om du på fullt allvar tror det så underskattar du enormt vad som krävs för att packetera och integrera en så enorm repo som Debians.

--
rätt och genomtänkt.

--

polters bild

Jag ser dock inte problemet med att sälja en putsad variant av Debian. De har en licens som tillåter detta, och jag har aldrig hört någon på Canonical säga något annat än att de borde jobba upstream och därmed gynna Debian. För övrigt så tycker jag Ubuntu fyller ett syfte i att man får Debian med hyfsat uppdaterade paket men utan riskerna att paket försvinner från repon som man har i Testing, eller labiliteten som kommer med Sid.

valdermans bild

Inga problem alls med det, det är ju styrkan hos FOSS. Jag påpekar bara att det inte är praktiskt för Canonical, eller något annat företag som inte är, typ, skitstort, att ta själva över större delen av det jobb som Debiancommunityn utför.

--
rätt och genomtänkt.

--

fredentofts bild

Vem är Canonocal?

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

ein.anderssons bild

Företaget bakom ubuntu.

--
(Alla stavfel nu ser mig skriva är antagligen oavsiktliga eller avsiktliga, oavsätt så är dom där)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

fredentofts bild

Och här har jag gått och trott att det var Canonical som låg bakom Ubuntu. Wink

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

ein.anderssons bild

*suck*

--
(Alla stavfel nu ser mig skriva är antagligen oavsiktliga eller avsiktliga, oavsätt så är dom där)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

valdermans bild

Det är ett täcknamn för Illuminati, organisationen Mark Shuttleworth styr med järnhand, och som bestämmer vad du ska tycka, tänka och spendera dina pengar på. Eller så var det ett stavfel jag gjorde när jag fyllepostade, men jag tycker bättre om den första förklaringen.

--
rätt och genomtänkt.

--

jonasbjorks bild

Du är för rolig du Valderman Wink . Hittade www.ubuntard.com, ligger du bakom sidan?

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

jeffs bild

Now, now, credit where credit is due. Jag tipsade dig om den, du är för lat för att hitta saker på internet. Wink

Om jag får vara så fräck att svara för Anton så nej, han har inte gjort sidan. Han blev lika euforisk som du, när han fick se den.

------

jonasbjorks bild

Den är lite känslig så jag ville inte peka ut dig. Annars brukar du alltid få credz för det du länkar mig till, men i detta fallet ville jag inte att ubuntards skulle hugga huvudet av dig för länkningen så med omtanke för dig lät jag credz utgå denna gång.

Sidan påminner mycket om Valderman så han förnekar nog bara Wink

--
Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

jeffs bild

Peka ut mig hur mycket du vill, den dagen jag bryr mig om hurvida någon på internet tycker jag är en åsna eller ej, så skall jag sluta simma omkring i det rörnätverk vi kallar internets.

------

Kristians bild

http://xkcd.com/386/

---------------------------------------

Open Source - because writing software doesn't make you a "traitor"

---------------------------------------

leochingkwakes bild

Riktigt bra sida. Tack för tipset Smile

leochingkwakes bild

Tycker det är kanonbra beslut av Debian. Kanske man kan få se lite intressantare utveckling framöver.