Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Dualboot (ubuntu och vista) nätverksproblem, internet.

Dualboot (Ubuntu Vista) Nätverksproblem

Hej!
jag har ubuntu och vista på vår laptop.

Botar jag Vista först så har jag nätverksanslutning och internet.
Men botar jag Ubuntu först så har jag också anslutning, men
när jag efter det igen botar Vista så har jag ingen anslutning?!

Känner någon igen problemet?

Mellan modemet (telia) och datorn har jag en router.

Tacksam om någon har en ledtråd.
mvh joel

Kan inte skriva i tråden så jag lägger till här...

Har prövat tipset 'SUDO dhclient -r' och det fungerade en gång men

nu ger det följande svar ??? :

:~$ dhclient -r
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.1.2
Copyright 2004-2008 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

can't create /var/lib/dhcp3/dhclient.leases: Permission denied
Open a socket for LPF: Operation not permitted

Någon som vet vad det betyder?

J

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag skulle tippa på att det är något i routern som gör att du till synes inte får någon anslutning. Den kanske bara delar ut ett visst antal IP-adresser eller så. Det SKA inte finnas något som ligger kvar i hårdvaran på själva datorn efter en omstart, så det enda som så att säga är kvar mellan omstarterna är ju den externa hårdvaran (modem och router).

Freddan_6s bild

Din dator har fått en ipadress i ubuntu, som den sen har glömt i vista. Din router delar inte ut DHCP adresser, utan det gör telias router i telestationen. Du måste släppa ipadressen i linux för att få en ny i windows. Din router är nog inte en router utan fungerar bara som switch.

m.v.h //Fredrik

joel2009s bild

Hur gör man detta?

"måste släppa ipadressen i linux"

Jag vet inte hur man gör det??

Kan jag konfig routern att ge ut DHCP adresser?

tack för svar /joel

Hade inte vissa telia anslutningar en 20minuters gräns förut att det dröjde 20min innan du kunde få en fungerasndes förfrågan efter nytt IP.

Men jag är osäker på detta.

Freddan_6s bild

Det känns bekant med 20 minuter. Vid nåt nätverksstrul med datorn direkt i uttaget upplevde jag det också

vfrs bild

Ja, det var något sånt. Men bara om man anslöt en annan utrustning. Adressen var bunden till MAC-adressen, har jag för mig. Och även att starta om modemet snabbade upp proceduren.

abergmans bild

Mjae, MAC-adressen förändras inte om man bootar om maskinen, MAC-adressen är nätverkskortets fysiska adress/identifierare. Så det ska inte vara problemet.

F.ö så hjälper det i regel inte att starta om modemet om du fått en MAC-låsning, modemet i sig har i regel ingenting med MAC-låset att göra, det är helt och håller ISPns DHCP-server som sköter den delen.

ein.anderssons bild

många ADSL leverantörer låser inte till MAC, fråga mig inte exakt hur det fungerar men vid dualboot, (med startav olika os) så vet jag många som måste vänta 20minuter, innan man får IP. Just med omstart av modemet fungerar inte på ADSL, dock fungerar det hos comhem kunder.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

abergmans bild

minst lika många låser till MAC, Annars riskerar de att dela ut shitloads av IPn och om det är inget man vill göra hur som helst:) Det ska fungera vad dualboot, MAC:en ändras ju inte, så det ska inte vara något problem.

ein.anderssons bild

Nu för tiden har jag inte stött på en enda som låser till mac, utan till modem. (dock vet jag inte vilka uppgifter det är i modemet)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

ein.anderssons bild

Fungerar inte med dualboot.

abergmans bild

Varför skulle det inte funka med dualboot?

ein.anderssons bild

Vet inte varför, men man måste säga upp DHCP lånet iaf. Snacka med Richard om det, han vet bättre.

abergmans bild

Varför skulle det inte funka med dualboot?

Freddan_6s bild

släpp ip adress:

$ sudo dhclient -r

konfigurera routern att dela ut ipadresser: olika på olika routrar

Och bara som ett extra tillägg så om din dist istället använder dhcpcd så är det 'dhcpcd -k' som gäller.

joel2009s bild

Min dist är Ubuntu 9.04

Skall jag pröva båda då?

Freddan_6s bild

Min dist är också ubuntu.

det räcker med

$sudo dhclient -r

joel2009s bild

Detta fungerade inte för mig, vet inte vad det betyder:

joel@joel-laptop:~$ $sudo dhclient -r
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.1.1
Copyright 2004-2008 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

can't create /var/lib/dhcp3/dhclient.leases: Permission denied
Open a socket for LPF: Operation not permitted
joel@joel-laptop:~$

Har jag använt fel komando?

fredentofts bild

$ ska inte vara en del av kommandot, det är bara ett sätt att visa att du ska skriva det i terminalen.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter. De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

jeffs bild

> du ska skriva det i terminalen som en vanlig (ej root) användare.

Fix'd.

------

valdermans bild

Någon borde rapportera det som en regression (och om inte som en regression, som en bugg.) När Ubuntu tar ned sina nätverksinterfaces ska IP-adressen släppas, allting annat är felaktigt beteende. Jag minns klart och tydligt att exakt detta fungerade med Ubuntu för något år sedan. Då var det istället XP som vägrade släppa adressen korrekt.

--
valderman är i den positionen att han inte behöver "argumentera"
för vare sig det ena eller det andra. Det han gör är alltid i princip
rätt och genomtänkt.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

andys bild

Håller med, det ska inte bheövas någon vidare handpåläggning i detta , stänger man av datorn så stänger man av den.

Vad är det för utrustning man får av sin isp?

joel2009s bild

Hej

jag blir galen på detta, det fungerar inte...

Stänger jag av modemet en halvtimme och botar Vista sedan, ingen anslutning.

Har testat kommandot här ovan innan också men inget händer.

Vad kan jag göra?

Är det möjligt att få routern att dela ut nya adresser och samtdigt behålla Telias?

Några tips någon?

abergmans bild

Jag vet att Vista kan ha problem med att ta IP från en DHCP-server, om DHCP-servern kör linux. Men det är konsekvent, så det bör inte funka öht om det är vistabuggen.

abergmans bild

Du kan se om du har en router so fungerar genom att skriva i linux 'sudo ifconfig' eller ipconfig i windows.

Om du har en IP som börjar med 192.168 eller 10.X eller 172.X så delar din router ut Ip-adresser som den ska. Har du däremot någon annan serie så kan du utgå från att DHCP-servern i din router är avstängd.

pingus bild

Frågan är var problemet ligger. (Ursäkta nu om jag blir för teknisk, måste bara få klarhet i strukturen. Bara fråga om du inte förstår!)

Du har telias adsl-modem och sedan en router. Då ska modemet köra som sk brygga, och routern vara router dvs:
1) routern tar emot ip-adressen från telia
2) routern delar ut ip-adresser i det lokala nätverket.
Om det är så är det kommunikationen mellan dator o router som är problemet.

Om din router i stället är ställd som brygga blir det annorlunda.
Då får din dator ip från telia, du kan inte ha ett lokalt nätverk och problemet ligger i kommunikationen mellan dator & telia.
(Med detta upplägg är det inte helt ovanligt att man måste vänta ett tag på ny adress när man byter utrustning el OS.)

(Skulle ditt modem agera router (då är det inte bara ett modem) och routern också är en router har du definitivt problem (om än lättlösligt). Inget troligt scenario dock, vi hoppar det just nu.)

Om du inte vet hur det är så kolla enligt abergman:s inlägg ("sudo ifconfig" etc)
Posta din adress här (räcker med första nuffrorna) så vi vet.

Frågan jag ställer mig nu är:
När du inte har internet - menar du att du bara inte kommer ut eller får du ingen ip-adress alls?
Om du får ip men inte kommer ut, försök pinga tex 130.237.32.143 (=www.kth.se) Posta resultatet.
Har du flera datorer lokalt, eller andra nätverksgrunkor som tex skrivare, kommer du åt dem?

Om du inte får någon ip-adress måste vi veta vilken adress du får när det fungerar (fortfarande bara första nuffrorna).

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

joel2009s bild

I Ubuntu:

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1e:8c:52:62:87 
          inet addr:192.168.