Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

KDE4 på Mint 5

Eftersom det inte finns ett speciellt Mint-forum så får det bli i Ubuntu som är närmaste släkting.

Hur får man in KDE4 i Linux Mint 5?

Att man ska ladda paket, fattar jag. Problemet är vilka paket. Minten är en standard Mint med Gnome utan KDE ö.h.t.

Varför vill jag då detta? Jo, jag vill köra KDE som jag sagt tidigare i ämnet. Nu går det inte att installera Mint-KDE direkt eftersom den installationen ligger på en DVD (inte CD) som laptopen inte klarar av. Då blir det till att först installera standard Mint 5 eftersom Mint 7 inte funkar på maskinen. Dessutom är 5:an LTS. Och sedan ladda KDE ovanpå det. Då skulle det vara lika bra att ta KDE4 med en gång istället för 3:an.

Detta borde väl vara möjligt? Vad är det isåfall jag skall ladda för paket?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Förutsatt att KDE4 finns i paketarkivet så leta efter paketet som heter kubuntu-desktop (detta i sin tur har beroenden till alla relevanta KDE-paket som följaktligen ska installeras). Gnome-motsvarigheten är ubuntu-desktop.

pbs bild

Kanske det vore bättre att installera paketen "kde" och "kde-l10n-sv" så att man inte samtidigt drog med all grafik och extraprogram som ingår i Kubuntu?

FoHs bild

Ja det lär ju vara bättre om kde-paketet tillfredsställer alla beroenden som uppstår i Ubuntu-miljö. Allt jag kände till är att kubuntu-desktop ger ett fullständigt system Smile

pbs bild

Metapaketet "kde" torde tillfredsställa sina egna beroenden inom ramen för dpkg (annars skulle ju paketet vara söndrigt), vill man sedan slippa använda t.ex. brasero (GTK-baserat) som brännarprogram kan man alltid installera k3b via pakethanteraren.

Fördelen med "kde" kan alltså sägas vara den att det inte är jriddell som bestämmer vilka program man ska ha installerade på datorn, utan man kan välja själv. Att köra GTK/GNOME-program i KDE-miljö eller vice versa är inte heller så hemskt som det kanske till en början låter.

FoHs bild

Nä, själv kör jag Gnome-tema på alla KDE-applikationer så det märks rent av inte alls Smile

extons bild

Jag tror knappast att du kan köra KDE4 i Mint 5. I vart fall inte KDE 4.3.2 (senaste versionen av KDE4). Sannolikt alltför många ouppfyllda programberoenden.

LINUX.EXTON.NET

vfrs bild

Kan ju vara så. Vad dumt. Känns ju rätt tråkigt att sitta kvar med gamla KDE nu när 4:an börjar bli bra.

hoths bild

Kanske dags att skaffa en extern USB-ansluten DVD-spelare? Då kan du installera den senaste Mint, om du vill. Eller?

----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

vfrs bild

Nop. Mint 7 går inte att köra iallafall. Den gick inte ens att boota i live-läge när jag försökte och resultatet tydde på något drivrutinsproblem av något slag. Att inte kunna installera från DVD och att inte kunna köra Mint 7, är två olika problem.

FoHs bild

Hade du testat med en Alternate-CD? Då är det ju inget live-läge. Bara du kan ta dig in i en konsoll sedan och köra en fullständig uppdatering (med nätverkskabel) så bör väl drivrutinsproblemen försvinna tycker jag.

vfrs bild

Finns det till Mint då? Jag har för mig att någon sa att det inte finns...

Jag provade "Compatibility mode" eller vad det heter på bootmenyn, men det gick inget bättre.

leochingkwakes bild

Det finns ingen alternate-cd för Linux Mint. Den passar troligen inte in i deras filosofi, med tanke på att det är en textbaserad installer. Vad är det som gör att du väljer Mint? Jag testade Ubuntu 9.10 beta alternate-cd idag på en laptop där förra versionen inte fungerade alls. Denna gjorde det utmärkt. 9.04 ville inte ens starta upp ordentligt.