Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

HP Scanjet 3500c

Idag såg jag en annons i tidningen där en HP Scanjet 3500c var till salu.  Åkte på chans och köpte den direkt för en rimlig summa.  Jag har redan en "allt-i-ett" från HP, men den här scannern hade ett lock som gjorde att man skulle kunna scanna diabilder och negativ. {#emotions_dlg.smile}

Jag anslöt den men det finns inget "Installera scanner-administratörs-program" i Mint (Ubuntu?)  Inte som i Suse med Yast.  Hur det nu var så fick jag igång scannern såsmåningom, utan att installera någonting egentligen.  {#emotions_dlg.undecided}  Jag startade bara Xsane.

Dvs flatbäddsscannern funkar.  Däremot kan jag inte få igång dia/negativ-delen i scannern. {#emotions_dlg.frown}

Jag kollade vilken sane-version som var installerad: 1.0.19-23ubuntu7. Om man kollar i sanes lista ser det ut som HP 3500c stöds i version 1.1, med anmärkningen "good".  Hur gör jag enklast om jag vill försöka uppdatera till denna sane-version? Jag måste väl lägga till ett repository antar jag, men hur hittar jag vilket?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Fast jag undrar om det där versionsnumret inte är för själva backend/drivaren, och inte med själva biblioteket... Senaste heter ju 1.0.20 enligt hemsidan, så det är något som inte stämmer. 1.0.20 verkar komma med i Ubuntu Karmic, paketet finns här: https://launchpad.net/ubuntu/+source/sane-backends Kanske går att installera med de deb-paketen om det inte är allt för mycket krångel med beroenden?

tux-svens bild

Antagligen skulle jag nog sagt "HP Scanjet 3570c" för det är det som står på "tillbehörslocket". 

Du har nog rätt i det där med versionen Foh. Jag kollade version här: http://www.sane-project.org/cgi-bin/driver.pl?manu=hp&model=scanjet+3570...

Hmm, då är det nog inte sane-versionen det är fel på, det kanske bara är något i GUI:t som saknas, det fanns ju lite olika saker att välja på i pakethanteraren. {#emotions_dlg.undecided}  Får kolla vidare.

---

Linux Mint - när Linux smakar som bäst!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!