Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Starta installation av Mint från annan bootkälla

Nu har jag kommit så långt i min installation av Mint 5 med KDE, att jag har tillgång till alla filer från DVD:n trots att jag inte kan boota på mediat. Däremot kan jag boota på t.ex någon annan av Mints installationsskivor för att få upp live-läget. Frågan är då hur jag sedan bär mig åt för att starta installationen från filerna?

Live-läget har ju en installationsikon, men det är ju inte den jag vill installera utan den från DVD:n. Bootar man KDE-CD:n på en annan maskin så pekar installationsikonen på "home/mint/Desktop/Install", men det är ju i det lokala filsystemet efter "livebooten". Vilket program på DVD:n skall jag starta för att få igång installationen av KDE-varianten?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Nu förstår jag inte... har du inte tillgång till internet på datorn heller? Filerna du behöver finns väl i paketförrådet? Mint finns väl inte i någon ren KDE-version så jag undrar om installationsprogrammet hjälper dig. Kan du inte installera den vanliga versionen och sedan dra in KDE-paketen?

Edit: Läste din andra tråd, och du ville ha KDE4 förstås (glömde). Och det fanns en Mint 7 KDE-version från communityn såg jag också... Kan du inte göra en distributionsuppgradering från Mint 5 till Mint 6 och sedan Mint 7? Det finns ju som sagt ingen Alternate-CD...

Edit2: Och om den lösningen verkar bökig så är det för att jag personligen misstänker att installera KDE4-pakten från Mint 7 i Mint 5 eventuellt skapar fler problem än det löser...

vfrs bild

Ursäkta om det blev rörigt. Mitt ursprungliga problem var att få in KDE 3.5. Eftersom Gnome är standard i Mint, så blev det till att antingen installera KDE-paketen, eller den speciella KDE-varianten som är på en DVD isf CD. Jag har nätverksaccess när jag har maskinen ansluten på det lokala LAN:et. Försöker jag då ladda KDE-paketen så får jag en massa error 404, så det verkar inte funka. Ingen aning om varför. Det är inte alla paket, bara en del. Men resultatet är iallafall att det inte funkar.

Då blev det alternativ 2 med den communitybaserade KDE-varinten av installationen. Problemet är att det är en DVD och den inbyggda (i dockan)CD/DVD-läsaren i maskinen inte är bra på att läsa brända DVD:er. CD brukar funka bra. Min tanke var då att bara kopiera in alla filer från KDE-DVD:n in någonstans där det är läsbart (men inte bootbart). Sedan bootar man på annat sätt, t.ex med standard Mint-CD:n till live-läget. Därifrån navigerar man sedan till dom inkopierade DVD-filerna och startar installationen av KDE-versionen. Problemet är att jag inte vet hur jag skall starta installationen i det läget, när jag inte bootat liveläget från den "rätta" installationsplatsen. Den är ju nu bootad från den "vanliga" Mint-CD:n i liveläget, medan jag skall starta installationen för dom inkopierade KDE-filerna från DVD:n. Då kan jag inte använda den installationsikonen som finns på live-desktopen.

Att jag sedan gärna ville ha KDE4, det var egentligen ytterligare en senare sak när jag kom fram till att jag ändå måste installera KDE separat på något sätt. Att man då kunde kört direkt på KDE4. Men vi glömmer det nu. Det är inte jätteviktigt egentligen.

FoHs bild

Har du något USB-minne? Kan du boota från sådana? Isf torde det vara den bästa lösningen.

Problemet är väl att Live-läget egentligen är en installerad miljö, bara det att den installerats i datorns minne och läser från CDn. Du bootar den ju helt enkelt, så med andra ord skulle du nog behöva boota in i miljön för att installera KDE. Och om man kan göra det från en plats på hårddisken törs jag inte svara på (chroot-kommandot är väl det enda som jag kan tänka mig).

Att du får 404-fel när du försöker ladda KDE-paketen kan ju tyda på att Mint 5 slutats uppdaterats. Får du uppdateringar för systemet fortfarande? En möjlig lösning är kanske att lägga till en annan paketkälla, nämligen den DVD/CD du kopierar till hårddisken.

vfrs bild

Nu har jag löst hela installationen av Mint/KDE. Fast på ett lite ovanligt sätt. Jag lyckades aldrig lösa starten för installationen från hårddisk vid boot från annan källa.

www.linuxportalen.se/blogs/vfr/2009/10/20/linux-mint-p-min-laptop-forts-ttning