Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

USB WLAN adapter

Jag skall hjälpa en bekant att skapa ett trådlöst LAN.  Två Linuxmaskiner ingår i systemet, en med Open Suse 11.1 och en med Mint 7. Funkar alla USB-adaptrar i Linux nuförtiden, eller är det specilla fabrikat/modeller jag skall sikta in mig på.  

Gärna så pill-fritt som möjligt.

Det jag funnit när jag googlat efter artiklar är huvudsakligen från 2005-2006, och då var det tydligen en del problem.

Belkin var det tydligen tummen ned för tidigare i varje fall...

Rekommendationer?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

larsemils bild

ahteros chipsets fungerar som regel bra

jonasbjorks bild

openSUSE's hårdvarulista skriver om en del USB-WLAN adaptrar som fungerar (och inte fungerar) i openSUSE.

Alla usb-kort baserade på rt73 verkar fungera bra enligt den listan.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

tux-svens bild

Tackar för hjälpen. ZyxEL och D-Link skall jag kolla efter till att börja med.  Dessa verkar funka "out of the box".

Jag kollade nu precis med en granne som köpt en dylik enhet, som hade en Linuxpingvin på förpackningen.  Det var en D-link DWL-G122. Det stod på lådan att den funkar för Windows, MAC och Linux.  Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

andys bild

Netgears Adaptrar brukar fungera bra.

Jag brukar som regel inte köpa den allra senaste produkten om det inte nödvändigt.

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=179753 denna var det otroliga problem med i början, men stöds nu utan problem i opensuse.

Men satsa hellre på Netgear.

leochingkwakes bild

Jag har ett D-Link DWA-140 som fungerar direkt i Ubuntu 9.10. Detta kort har inte fungerat tidigare utan pill så jag antar att det kommit nåt i kärnan i senaste Ubuntu som får detta att fungera?

tux-svens bild

Jag fick låna grannens D-link DWL-G122. Har provat på Linux Mint 7 och Open Suse 11.1:  Fungerar direkt utan pill.  Smile

---

Jag tycker det är bra att ni skriver vilka som fungerar men jag vill gärna se mera info om dom.

Jag saknar utdatan från lsusb där man ser ID på produkten då detta kan skillja trots att dom heter lika, samt saknar jag vilket chipset dom använder och gärna vilken modul som används.

tux-svens bild

Så här Nille?  Bus 001 Device 003: ID 07d1:3c03 D-Link System DWL-G122 802.11g Adapter [ralink rt73]

Wink

---

Perfekt, det säger ju mer än ett modellnamn Smile

tux-svens bild

D-link DWL-G122 fanns inte i ONOFF-butiken i Lidköping som jag var inne i.  Jag köpte en Belkin G Wireless USB adapter för endast 199 kronor istället. Jag tog faktiskt med mig min lilla eeePC-Mint in i butiken och den trevlige killen i butiken packade upp enheten och så provade vi direkt innan köpet.  Det kom upp en rad med 6 trådlösa nätverk, dels 3 från den inbyggda enheten men åxå samma trådlösa nätverk en gång till från Belkin-USB;n.  Därav drog jag slutsatsen att Belkin-enheten skulle funka, vilket den sedermera även gjorde i praktiken. Hitintills bara testad på Linux Mint 7. Ingen installation eller nedladdning av drivers efordrades.

Responsen på "lsusb", som Nille så gärna vill ha  Wink

sven@tuxina-mint ~ $ lsusb
Bus 001 Device 003: ID 050d:705a Belkin Components F5D7050A Wireless Adapter

Smile

Edit: Då jag öppnade fönstret "Anslutningsinformation" kunde jag se att "Drivrutin rt73usb" används.

---

Tackar för informationen Wink