Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bluetooth - stänga av?

Hej

jag kan inte stänga av bluetooth på min asus laptop (ubuntu 9.04) ?

Det drar ströööm i onödan. Vet någon hur jag kan stänga av hårdvaran helt.

Jag behöver inte den funktionen....

mvh J

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

LAltinells bild

http://greg.geekmind.org/eee-control/

Den kör jag med, fungerar kanon! Dock, om man som jag dualbootar till WinXP och har stängt av kortläsaren fungerar den inte heller i windows, och man kan såvitt jag vet inte aktivera den från bios heller! Jag söker ett pluggin för att kunna stänga av 3gn i min 901go, några förslag?

Oftast så ligger dom under proc eller sys och behöver ett värde skickat till sig.

På min Lenovo T60 så använder jag 'echo disable > /proc/acpi/ibm/bluetooth' för att stänga av blåtanden.

Postar utdrag ur mitt skript som jag mappat en tangent till för att hantera blåtand, trådlöstnätverkskort samt 3G (WWAN).

bluetooth_toggle () { BLUETOOTH_STATUS=`grep status /proc/acpi/ibm/bluetooth |sed 's/^.*[\t]//'` if [ $BLUETOOTH_STATUS = enabled ]; then   echo disabled > /proc/acpi/ibm/bluetooth   if [ -x /etc/rc.d/rc.bluetooth ]; then /etc/rc.d/rc.bluetooth stop;fi   #echo "Bluetooth off" | osd_cat -p bottom -A center -d 2 -s 3 -c blue -f "-*-lucidatypewriter-*-*-*-*-*-240-*-*-*-*-*-*" -l 3 elif [ $BLUETOOTH_STATUS = disabled ]; then   echo enabled > /proc/acpi/ibm/bluetooth   if [ -x /etc/rc.d/rc.bluetooth ]; then /etc/rc.d/rc.bluetooth start;fi   #echo "Bluetooth on" | osd_cat -p bottom -A center -d 2 -s 3 -c blue -f "-*-lucidatypewriter-*-*-*-*-*-240-*-*-*-*-*-*" -l3 fi }  case "$1" in   bluetooth)     bluetooth_toggle     ;; esac

Edit: formateringen blev lustig och jag orkar inte kladda med det så la upp den på pastebin.

http://nille.pastebin.com/f508fde20

distens bild

Det brukar finnas en knapp på tangentbordet som man stänger av bluetooth. Annars så kan du ju kolla i BIOSen om det finns något val där.

ein.anderssons bild

Om du inte hittar hur man stänger av den, kan jag trösta dig med att det rör sig bara om sekunder du sparar in på batteriet. Blutooth är designad att knappt dra ström vid vila.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig