Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Det där med GRUB [LÖST]

EXTON skriver i ett inlägg att Linux är enkelt, bara lite annorlunda. Kan delvis instämma i detta men en sak som jag inte fattar är hur GRUB egentligen fungerar. 

Mitt problem är att tidigare hade jag Fedora som mitt Linuxsystem men har numer bestämt att jag skall hålla mig till Ubuntu (ärligt talat är de väldigt lika - enligt mitt sett att se det...). Fedora fick ligga kvar men nu har jag behov av diskutrymmet och vill då ta bort Fedorapartitionen. Problemet är att GRUB startas via Fedora. /boot/grub läses från Fedorapartitionen och om jag då tar bort den kommer datorn inte att starta, eller hur?

Alltså, hur installerar jag GRUB i MBR via Ubuntu istället? Jag har läst en artikel som EXTON skrev för en längre tid sedan om detta men jag skall vara ärlig och erkänna att jag inte fattar så mycket att jag vågar mig på handgreppen.

Detta är säkert inte så svårt men jag förstår inte hur uppstart sker via GRUB och hur bootsekvensen läses in. Allmänna artiklar om GRUB som jag hittat på nätet är antingen för djupa för mig eller för översvepande.

Vore glad om någon kunde hjälpa mig med att beskriva hur jag får datorn att boota från GRUB i Ubuntu.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

LAltinells bild

grub-install /dev/sda

TROR JAG!!

Läs man filen till grub-install! :)

Vet att man också kan installera enbart grub genom live skivan. Mer än så vågar jag inte säga

Lycka till!

extons bild

Ditt fall är väldigt enkelt. Det är bara starta upp Ubuntu och köra kommandot sudo grub-install /dev/sda. GRUB installeras på nytt. Allt blir bra (förutsatt att du har en korrekt /boot/grub/menu.list fil i Ubuntu).

Sedan kan du formatera Fedora-partitionen.

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

I mitt fall har jag två hårddiskar /dev/sda med Vista och /dev/sdb med Fedora+Ubuntu.

Då borde det bli grub-install /dev/sdb, förmodar jag?

extons bild

Nej, precis som jag skrev. (D v s grub-install /dev/sda).

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Ok, ok ni har rätt, det fungerade. Wink

FoHs bild

Kan ju vara en bra idé att påpeka att om du nu tar bort den andra hårddisken med Ubuntu på (eller bara partitionen) så kommer du få problem att boota Vista (eftersom du installerade i MBR på Vista-disken).

Personligen gör jag alltid en liten boot-partition separat, den kan ju exempelvis ligga helt först på disken så att den inte ligger i vägen för ommöblering av disken i övrigt. Då kan man ta bort övriga systempartitioner bäst man vill utan att bootningen blir söndertrasad.

Dessutom installerar jag aldrig GRUB i MBR men det är väl mer en smaksak.

extons bild

Jag kan väl nämna att jag (i snitt) har tio OS installerarade på var och en av mina fyra datorer. Jag installerar alltid GRUB i MBR. (Jag har heller aldrig några problem med GRUB).

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Ja, det är absolut inga problem om man dels vet vad man håller på med och dels inte har för avsikt att ta bort exempelvis /boot (vilket man gör om man vill gå tillbaka till Windows och ta bort en Linuxinstallation som gjorts enligt de förvalda alternativen). Har du en separat partition för /boot?

extons bild

Nej (och inte för /home heller).

LINUX.EXTON.NET

leochingkwakes bild

Att man lägger det i MBR har väl lite med enkelheten att göra också? Så var det förr i alla fall. Att om man la Grub/Lilo i MBR så behövde man inte göra nåt extra, vilket man fick göra om man t.ex. la dom i root. Var placerar du Grub?

extons bild

/boot/grub

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Om vi bortser från Extons lustiga kommentar :) så installerar jag (de första stegen av) GRUB på /boot-partitionen och sätter boot-flaggan på den partitionen. Det lämnar Windows-MBR:en intakt och skulle jag mot förmodan vilja återställa systemet till ett "Windows only"-system så ändrar jag bara boot-flaggan. JAG tycker det är smidigare än att endera starta med Windows-skivan och återställa MBR eller använda sig av något Linuxprogram för att göra det. Med sättet jag gör det på så är systemen totalt åtskiljda, vilket jag gillar Smile

leochingkwakes bild

Ok, det kan ju vara smidigt. Jag har aldrig tänkt på det, men sen så kör jag ju inte dualboot eller byter mellan olika os. Så jag kör vidare med MBR  Smile

FoHs bild

Ja det gör egentligen inte jag heller. Just nu har jag bara Linux på hårddisken, samt ett opartitionerat utrymme på ca 20 GB precis i början... Har inte orkat flytta partitionerna Tongue

Det blir väl ändring på det i och med Ubuntu 9.10

LAltinells bild

Det beror på vilken disk du väljer att boota ifrån i bios

extons bild

Ok, man kan ju också boota från diskett, USB-sticka, en tredje hårddisk osv. Men varför krångla till det (i onödan)?

LINUX.EXTON.NET