Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vart hittar jag billigare SSL-cert för webb?

Funderar lite på att skaffa SSL-cert för Linuxportalen så att sidan kan köras över SSL utan att Firefox bråkar om ogiltigt cert. Kostnaden för SSL-cert som är signerade av rotcertifikat som finns i webbläsarna är dock hög. Någon medlem här på LP borde känna till vart man hittar SSL-certifikat för en billigare peng, jag är inte främmande för att lägga $100 / år (runt 1000 SEK/år) för detta. Kraven är dock:

• Skall fungera med IE6, IE7, IE8, Firefox 2.x, Firefox 3.x, Opera, Chrome och Safari (MacOS). Detta baseras på den webbläsarstatistik vi har för LP.
  • Skall fungera i ovan nämda webbläsare utan att användaren behöver installera certet själv eller på annat sätt göra annat än att skriva https://www.linuxportalen.se/
  • Skall fungera med Apache och NGINX (om det finns cert som inte fungerar med dem...)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

Kompabiliteten tror jag inte man behöver oroa sig för, aldrig hört att det ska vara ett problem åtminstone.

amelias bild

Network Solutions har ett basic cert som gäller för ett domännamn för $89 / år om du köper för fyra år framåt, priset för enbart 1år blir tyvärr lite högre än du önskade $129. Det kanske kan vara något iaf, kolla på www.networksolutions.com.

--

Amelia Nilsson 
Linuxchick, Unixtomte, IBM-fangirl, AS/400-munk, Ciscofrälst... o.s.v.
http://www.linuxchick.se

m1qes bild

Kan detta vara något?

www.startssl.com/

De erbjuder en gratis variant, StartSSL Free, räcker den för dina krav så är priset rätt. Smile

abergmans bild

Hela grejen är ju att de ska vara erkända som en Trusted CA, så man slipper få vidriga Certifikatvarningar när man går in på siten, annars kan man ju lika gärna köra med självsignerade certifikat:)

m1qes bild

Nu har jag provat med två olika linuxdistar, ubuntu 9.04 och opensuse 11.0 med den Firefox som följer med respektive dist.

Om jag surfar till www.startssl.com så får jag ingen varning i Firefox. Deras CA, StartCom Certification Authority, verkar godkänd och gratis certen bygger på den. Jag kan ha missuppfattat något eller om andra browsers kanske ger certvarningar.

fredentofts bild

Kan tillägga att det funkar fint i Win7/IE8 också.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

fredentofts bild

Uppdatering:

Deras gratis-cert använder en annan CA än de man betalar för. Gratis funkar fint i IE7+ men tyvärr inte i Firefox<=3.5.3 eller Opera

-
-

abergmans bild

Om startssl.com är OK:ade av IE och Mozilla så är det nog bara att köra:)

Kollade på deras cert nu, och det är StartCom Ltd som det är utfärdare/verifierare av certet. Så det är mycket möjligt att det är en trusted ca.

Men som Ein säger längre ner i tråden, hade jag köpt ett cert, så hade jag nog också bara handlat av verisign, inte för att jag har en massa bra anledningar, utan för att Verisign känns som ett seriöst bolag.

Nu vet jag vad jonas ska ha certet till, och jag kan tycka att ett startssl.com cert mycket väl kan räcka för det han vill ha det till.

danjeels bild

Även http://www.startcom.org/ har gratis SSL certs som stöds av Mozilla, MS och Apple

EDIT: Visade sig att det var samma sida som kom upp..

fredentofts bild

För att inte slita på tangenterna.

-
-

Nu minns jag inte var men det ska finnas gratis cert som är signerade (även av IE).

Jag återkommer om jag kommer på varifrån det är.

ein.anderssons bild

verisign är väl den enda jag skulle köpa av

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig