Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Brandvägg i Ubuntu

Hej alla

En brandvägg i Ubuntu som varnar när någon försöker göra intrång antingen via e-mail eller sms eller popar upp en vaning på skrivibordet finns det sådant till Ubuntu?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pbs bild

Linuxkärnan har en inbyggd brandvägg (Netfilter) som som förval hanteras via kommandoradsverktyget iptables. Det finns också flera olika alternativa program/gränssnitt som gör det enklare att definiera brandväggsregler. Kanske det mest kända grafiska gränssnittet är Firestarter som även klarar av visa en logg över olika händelser (inklusive försök till intrång) i sitt fönster.

Till skillnad från många andra distributioner så är brandväggen som förval inte påkopplad i Ubuntu och det finns inget grafiskt verktyg för brandväggshantering förinstallerat.

polters bild

UFW är väl visst aktiverad som standard? Eller har jag verkligen bara glömt bort att jag aktiverat den manuellt?

FoHs bild

Brandväggen är väl aktiverad som standard, men ufw är det nog inte.

Detta svar är riktigt dåligt men tyvärr är det så jag gör i linux.

Du skriver en egen brandvägg eller gogglar upp ett passande brandväggs-skript.

Du kan med hjälp av ett skript få önskad åtgärd vid en viss händelse.

Angående dom grafiska gränssnitten för iptables så har jag tyvärr för dålig koll på dessa, jag gillar dom inte för att jag tappar kontrollen av vad som faktiskt utförs.

andys bild

Jag själv tittar på  detta.

Jag vart lite förvånad att en brandvägg inte var aktiverad default i ubuntu.

Jag själv använder Firestarter, men är ej riktigt nöjd med brandväggsloggen, letandet efter nytt GUI pågår.

tobbe77s bild

jag använder ufw elelr gufw ochden aktivera jag själv men är inte nöjd med den jag tycker persopnligen har dom tagit bort många funktioner på brandväggen för varje ny relis av Ubuntu

Linux är den kryptonit som gör Microsoft svagare

FoHs bild

Det skulle vara i gufw isf, här ser du vilka funktioner som finns i varje release av Ubuntu: https://wiki.ubuntu.com/UbuntuFirewall#Features