Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ominstallation

Tja, har fått såna jobbiga problem med mitt ljud, det funkar, men bara med OSS, och så fungerar det inte längre i flashvideos...Jag orkar/kan inte försöka reparera det mer nu pga min IQ-nivå. Finns det något sätt att typ "dpkg-reconfigure --the-whole-system" utan att rensa min "/home"?. Gjorde aldrig någon home-partition  tyvärr...

Jag kör med Lenny

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Om du har problem med något kan det ju vara så att problemet ligger i just din home-mapp. Kan väl lika gärna vara något plugin eller så i Firefox?

Kan inte besvara din fråga riktigt, men det går ju alltid att trixa över sakerna på en annan partition om det är så.

krippas bild

Ja det kanske, men vad har min /home att göra med ljud-insällningar? Jag gjorde så förra veckan att jag tog bort allt som hade med ljud att göra via "synaptic", sedan tog jag hem alla alsa-source-filerna å kompilerade dom själv. Då fick jag fler inställningar i mixer, precis som jag ville (innan hade jag bara 4). Men ljudet fungerade inte. Så installerade jag OSS, å då funkade allt utom i flash. Nu känns det som det är massa blandade paket eftersom jag har testat med "allt", rörigt änna. Därför hade det varit bra med en "reconfigure" om det gick. 

Nu har jag XP på sda1 och / på sda2 och swap sda3, kanske att jag kan göra så att jag skapar en sda5 och lägger över det jag vill spara på den, sedan gör jag en ominstallation med / som sda2, /home som sda3, swap som sda4, och sedan så lägger jag över det sparade till min nya /home å sedan tar bort sda5? Låter det krångligt, kanske finns det ett bättre/enklare sätt?. (Har inga möjligheter att spara /home på annat medium)

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

pingus bild

Absolut en väldigt bra idé att göra om så du har /home på egen partition.

Men för att kolla om det är något jox i hemkatalogen eller dina rättigheter som trasslar till ljudet:
1) Skapa en ny användare. Funkar ljudet då så leta konfig-filer i din hemkatalog. Om inte:
2) Logga in som root, funkar det då så är det rättighetsproblem.

Ska du omkonfa hela systemet är nyinstallation bättre, annars ta bort allt med ljudet bara igen - men se till att du tar bort allt, dvs i synaptic "Markera för total borttagning" eller i terminal med --purge.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

FoHs bild

Ja, då har nog inte /home så mycket med saken att göra. Tänkte mest om du gjort både det du beskrev där samt försökt något med flashplugins etc.

krippas bild

Jag har gjort så här nu, bära eller brista.

Jag har hade 2 trasiga paket, jag skrev "apt-get -f install" vilket resultera i en massa borttagningar, gnome-desktop-envoirment bla. Ok, "apt-get update". Sedan "apt-get install gnome-desktop-envoirment", vilket skuller ge mig tillbaka många av dom program jag hade innan inklusive GNOME.

Hör på det här: Mitt under installationen av alla paket, går strömmen i hela området där jag bor!!!

Eftersom en polare kom hem till mig från Uddevalla(bor i Ed för tillfället på helgerna), innan strömmen kom tillbaka så har jag inte startat datorn igen, sedan lockade han med mig till Uddevalla för några goa öl. Ska bli spännande att starta datorn på fredag igen...Men tack så länge

Men det kanske går att köra "dpkg --configure -a" för att fortsätta???

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

FoHs bild

Ja... något "magiskt" kommando måste du nog köra iaf. Tråkigt värre Sad