Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Favoriterna borta

Min sambo kör med ubuntu på sin bärbara och när hon startade datorn idag så var Firefox återställde till defaultläge. Alla hennes favoriter var borta och startsidan var tillbaka till ubuntus egna.

Har kolla i .mozilla/firefox/ -mappen, men hittar inget där så kan förklara vad som har hänt. Någon som vet vad man kan göra för att få tillbaka favoriterna?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Favoriterna är sparade i firefox-mappen i en fil som heter bookmarks.html, kolla i profilmappen om den finns kvar. Är hela mappen borttagen så vet jag inte om det finns något att göra.

I framtiden kanske det kan vara idé att installera Weave-addon som synkar exempelvis bokmärken mot nätet.

Ciphers bild

Den bookmarks.html som finns i mappen är standardfilen med länkar till mozilla och ubuntu. Tycker mest att det är konstigt att den bara kan ändra allt och inte lämna kvar något.

----------------------------------------
Archlinux.se | jlug.se | munix.se

FoHs bild

Det bör även finnas en bookmarkbackups-mapp i profilmappen.

jeffs bild

Sedan Fx3 så sparas bokmärken i en liten sqlite-databas, istället för i rentext, som tidigare. Kanske kan ett problem med den databasen vara orsaken till försvinnande bokmärken.

För att kontrollera detta kan du ganska enkelt ställa frågor till databasen.
Börja med att leta upp din profil, installera sqlite från din pakethanterare/källa och öppna databasen:

~/.mozilla/firefox/idaou9r7.default $ sqlite3 ybookmarks.sqlite

Väl där kan du visa alla tabeller genom att skriva .tables (motsv. show tables; i MySQL) för att lista ut vart dina bokmärken finns. Sedan räcker en simpel

select name from bookmarks;

för att snabbt visa om dina bokmärken är borta eller ej.

Jag vet inte om det här hjälper, men det var iallafall så jag listade ut var mina bokmärken fanns, när jag läste diskussionen här.

------