Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vebbserver -Hjälp

Hej Jag har ominstallera min webbserver med ubuntu server. Har bl.a fölt dena beskrivning http://tutorial.scyther.se/ubuntu/ubuntu-lamp-linux-apache-mysql-php-phpmyadmin/

Nu när jag surfar in på min sida så för jag detta medelande:

Warning: Unknown: failed to open stream: Permission denied in Unknown on line 0

Fatal error: Unknown: Failed opening required '/var/www/test.php' (include_path='.:/usr/share/php:/usr/share/pear') in Unknown on line 0

Vad beror det på? Är det någon fil som jag måste skriva in ip adressen eller hur löser man det?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

När du går in på "min sida" körs ett PHP-skript som har require() mot en annan fil som heter "test.php" och den filen hittar inte ditt PHP-skript. Eftersom require() är saker som krävs avslutar skriptet körningen och du får det där felmeddelandet. Kolla igenom ditt skript (som troligen ligger i /var/www/ om du inte ändrat DocumentRoot i konfigurationen för Apache, /etc/apache2/... )

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .