Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Är Debian blind?

Jag har försökt installera ett program som heter Weather Display och ska visa vädret på min Debian-slug. Jag startar programmet som syns nedan:

weather@tvz-slug:~$ ./GoWdconsole.sh
./GoWdconsole.sh: line 27: ./consolewd: No such file or directory
weather@tvz-slug:~$

Detta finns i biblioteket:

weather@tvz-slug:~$ dir
GoWdconsole.sh  consolewdarm.tar.gz  cronwu         readme.txt
config.txt      croncwop             deploy         tagslist.txt
consolewd       cronftp              open3600.conf

Här är de rader som egentligen startar programmet, de finns i

GoWdconsole.sh:

# Just set the library path.
export LD_LIBRARY_PATH=$DIR_PATH/deploy/

# Then run the program.
$DIR_PATH/consolewd

Så jag försöker starta själv:

weather@tvz-slug:~$ ./consolewd
-sh: ./consolewd: No such file or directory

Rättigheterna är som de ska.

Alltså, är Debian blind? Ser inte consolewd??

Jag har talat med upphovsmannen till programmet som säger

att detta är typiskt Linux, men att Debian har minst problem.

Det löser inte mitt problem. Andra som är bättre på Linux

har fått igång dettta genom kompilering.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

krippas bild

För det första kör "sh GoWdconsole.sh". Och för det andra, använd "ls" istället för dos-"dir".

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

pluckers bild

Debian ser nog consolewd; däremot så kanske den inte kan köra binären. Är binären kompilerad för den version av Debian du kör på din slug? Du kör väl troligtvis den nya armel-versionen och den är inte kompatibel med den äldre arm-versionen, dvs. om binären är byggd för arm så kan du inte köra den i en armel-miljö...

/Micke

snoopys bild

Du har antagligen rätt. Man ska nog kompilera consolewd för den dist man använder. Den armconsolewd.tar.gz som finns att hämta är gjord speciellt för arm-processorn och linux i allmänhet.

Jo, jag har testat med sh consolewd med samma resultat.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

krippas bild

Prova kolla denna länken

http://www.weather-watch.com/smf/index.php?topic=33601.0

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

snoopys bild

Jaha, det var mycket snack om ett problem som inte vill lösa sig. Får avvakta lite.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

Inte vill lösa sig?

Jag tyckte tråden beskrev precis vad felet beror på och varför det uppstår.

Att det beror på en stängd binär som är kompilerad för en annan arkitektur ARM istället för ARMEL och utvecklaren har ingen ARMEL miljö att kompilera i.

snoopys bild

Vet inte hur det ska gå till att kompilera för den dist/processor

man har. Detta är ingen öppen källkod. Mailade Brian som är upphovsman och fick svaret att "så är det med Debian".

Han fick fri tillgång till min slug via ssh för att kolla.

De som kompilerat har tillgång till sluggen har fått tillgång

källkod verkar det som.

Får testa med PC-Debian istället. Men det är inte vad jag

ville ha.