Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bra webbläsare - finns det?

Eftersom awesome-teamet har en ful ovana att ändra sitt configformat med var och varannan release fick jag idag slutligen nog och uppgraderade mig till xmonad. När jag ändå var i fixartagen tänkte jag se om det går att få tag i en webbläsare som inte är pissdålig.

Firefox går naturligtvis bort direkt. Om jag idlar min burk utan Firefox igång ligger jag på runt 20 wakeups/s (fem om jag slaktar wlanet,) medan ett idlande system med en eldräv som visar 3-4 flikar med vanlig HTML (inget som helst aktivt innehåll) ligger på mellan 50 och 90. Fullständigt oacceptabelt.

Konqueror går också bort; att ha en halv gig KDE-bibliotek som dependency är befängt.

Uzbl är ett jättesteg i rätt riktning, men tyvärr finns det ingen egentlig "fungerande" config (med stöd för cookies och nedladdningar) man kan utgå ifrån där, vilket gör det till lite väl mycket pillgöra att skriva sig en egen.

Vad finns det för andra webbläsare egentligen? Finns det någon inte knaprar batteritid som om det vore jordnötsringar, men som ändå är mogen nog att använda?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

ein.anderssons bild

Jag gillar Chrome(icum)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

larsemils bild

epiphany

opera

kazekahaze

är de tre första som dyker upp i min skalle

jnylins bild

Midori är inte så dum

valdermans bild

Tack för tipsen; har testat Epiphany förr och gillade den inte. Testade precis Midori, Kazehakase och Opera, och alla tre gjorde ännu värre ifrån sig än Firefox - och det med bara en enda Google-flik öppen.

Jag hatar webläsare.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

polters bild

KDE har ju två intressanta webläsarprojekt i görningen. Arora och ReKonq. Jag har för mig att Arora kräver ganska få deps, men det kanske var tvärtom och ReKonq var den som var snål med det. Testa!

valdermans bild

Testade båda, Rekonq kraschar så fort man går in på youtube, och arora kraschade så fort jag alls försökte besöka nån sida och vägrar sedan dess att starta igen.

lol kde

--

distens bild

Ett tips att testa Epiphany igen.. tyckte det var uselt i början. Men nu är det den enda webbläsaren jag använder.. snabb sam fan. Slår Firefox med hästlängder fast de använder samma motor (iaf i Fedora).

Edit: kanske ska tillägga att jag använder kde 4.3.2 som standard-desktop.

ein.anderssons bild

Har inte  Epiphany  bytt till webkit?

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

valdermans bild

Gav mig på Epiphany igen; fungerar finfint till skillnad från skräpet KDE-projektet pumpar ut, men är nästan lika dåligt som Firefox på wakeups, och det med sämre features. Sökandet fortsätter.

--

joakims bild

w3m med w3m-img kanske

/Joakim

valdermans bild

Det hade varit perfekt, om det inte var för att w3m tenderar att rendera sidor helt uppåt väggarna för mig.

--

bittins bild

conkeror kanske? 

eller uzbl_tabbed

valdermans bild

Conkeror verkar nästan vara det jag är ute efter. Lär krävas ne hel del konfigurerande först (WTF på standardtangentkombinationerna) men på det stora hela verkar den väldigt trevlig. Tack så hemskt mycket för tipset!

--

valdermans bild

Jag tar tillbaka - efter 10 minuters browsande gör Conkeror ungefär 50% värre ifrån sig än Firefox när det gäller wakeups. Snart blir det nästan till att skriva en hel uppsjö script till uzbl för att få det användbart... =(

--

valdermans bild

Testade Konqueror trots MASSIVE WALL OF DEPENDENCIES, och det funkade utmärkt - förutom att komponenten som visar Flash dels låser tangentbordet tills fönstret förlorar fokus, dels stannar kvar efter att alla flikar som använder plugins has stängts, och dels orsakar ~100 wakeups per sekund när den inte visar något innehåll!

Det allra bästa är att denna bugg varit känd i över ett halvår. Jag hatar webbläsare.

--

jonasbjorks bild

telnet www.server.com 80

inga cpu wakeups, inget störande flash, inga animerade bilder, inget ljud, bara ren text..

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

valdermans bild

Fyndigt. Har du något att tillföra, eller känner du bara för att lördagstrolla lite?

--

leochingkwakes bild

Det är bara att sätta igång och testa och pricka av på listan Wink

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_web_browsers_for_Unix_and_Unix-like...

Lasps bild

Datormagazin nr 11 2009 sid 090 - 091. Bygg egen Webbläsare!
Eller som Geely vd sa om att bygga bilar En, ratt två soffor fyra hjul! Hur svårt kan det va?

Ser fram emot att få testa Wink

valdermans bild

Med tanke på att alla befintliga alternativ har sina egna allvarliga tillkortakommanden verkar det nästan vara enda utvägen.

--