Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Mjukvaru-RAID och SATA-hotplugging i Linux

En kompis har lite dataproblem, och det visar sig i form av en dator som inte riktigt vill boota in i Windows XP (POST-skärmen visar sig, datorn stannar på ett blinkande understreck). Det går inte heller att komma in i BIOS förrän man tar bort alla 4 SATA-diskar från moderkortet. Ett misstänkt dålig hårddiskkontroller kanske? Systemet går ibland igång efter

Min tanke är att testa med en LiveCD av Ubuntu 9.10 och se vad systemet säger vid SATA-hotplugging. Det ska väl gå att sätta in diskarna medan systemet är igång? Om systemet inte rapporterar någon som helst aktivitet vid insättning av hårddiskarna bör det väl indikera att kontrollern inte är igång riktigt.

Ett annat problem är hur han ska gå tillväga för att göra en backup. Systempartitionen är uppdelad i en RAID0 på två av diskarna, skapat med det inbyggda RAID-systemet i BIOS, och bör så vitt jag kunnat googla fram alltså vara ett så kallat mjukvaru-RAID (fakeRAID). Han har eventuellt lite som han vill ta med sig från den, annars finns det mesta på de två andra diskarna som är "normala". Tydligen så ska det gå att installera Linux på mjukvaru-RAIDs, guide finns här: https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Nu vill vi bara göra en backup, så det jag undrar är om det kan tänkas gå att hotplugga in de två diskarna som utgör systempartitionen, få dom att upptäckas som mjukvaru-RAID med dmraid (http://linuxmanpages.com/man8/dmraid.8.php) och sedan monteras den eventuellt som en vanlig disk och man kan göra backup? Någon som har erfarenhet av detta? :)

Kompisen kom in i systemet efter några omstarter och har gjort backupen, så egentligen behövs inte detta längre, men jag tar tacksamt emot erfarenheter och kommentarer för framtida behov Smile