Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Grub i Ubuntu 9.10

I tidigare versioner har man kunnat gå in i /boot/grub/menu.lst och göra justeringar i bootordning liksom även antal sekunder. Det verkar som om den filen inte finns med samma namn i den senaste ubuntuversionen. Var kan man hitta filen som motsvarar gamla menu.lst?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Om du läser mitt blogginlägg om Multiboot med GRUB med alla kommentarer får du lite grepp om saken.

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Var tvungen att kolla Ubuntus wiki och mycket riktigt fanns det en sida där med utförlig information om Grub2 i Ubuntu: https://wiki.ubuntu.com/Grub2

Håller på och läser den själv för närvarande Smile

Edit: Intressant läsning. Det verkar ganska smart det här med update-grub och scriptfilerna. Allt man behöver veta är väl typ att man lägger till egna menyalternativ i 40_custom exempelvis, simpel syntax väldigt snarlik den från Grub1: https://wiki.ubuntu.com/Grub2#User-defined%20Entries

amadeuss bild

40_custom - vad är det? När jag kikar i etc/default/grub står det att man kan göra tillägg och sedan köra update-grub. Jag tänkte bara ha två linuxdistrib på den dator jag nu har Ubuntu 9.10. Den dist jag tänkte installera efterpå Ubuntu har mig veterligen ingen grub2. Normalt brukar jag låta den installation som är sist ta hand om grub i mbr. Jag vet att en och annan brukar råda till att en bara skriver in det senaste i den grub/menu man redan har. Där går jag bet med den nya Grub2. I vilken fil ska man skriva in i så fall?

FoHs bild

Den andra disten kommer använda grub2 också. Grub2 startas alltid när du slår igång datorn, och den väljer därefter vilken distribution som ska startas.

Du ska skriva ändringar i 40_custom, du gör som denna sida beskriver: https://wiki.ubuntu.com/Grub2#User-defined%20Entries

Formatet på menyalternativet är detta:

menuentry "Ubuntu, linux 2.6.31-11-custom" {
set root=(hd0,9)
linux /boot/vmlinuz-2.6.31-11-custom root=UUID=c6829e27-2350-4e84-bdbb-91b83f018f98 ro
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic
}

Det är nog ganska så bekant från Grub1 skulle jag tro?

Edit: Jo, 40_custom ligger i /etc/grub.d/

pluisscs bild

Hej! menu.lst heter nu grub.cfg. Då hittar du in i /boot/grub/grub.cfg

Mvh.

pluissc.

amadeuss bild

"DO NOT edit this file" - står det allra överst. Jag har uppfattat att cfg-filen ändras "automatiskt" när man skriver i 40_custom , ,men jag är inte riktigt färdig med lösningen än. Jag har tre partitioner på min disk. Två har jag ordning på, Ubuntu 9.10 och 9.04. Däremot inte PCLinuxOS. JAg återkommer.

FoHs bild

Korrekt, fast du måste köra kommandot update-grub efter ändringarna också Smile