Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Huawei usbmodem fungerar ej i ubuntu 9.10 bug. ** Löst **

I ubuntu 9.04 så var modem supportat out of the box, bara att koppla in.

Mitt modem är Huawei U169 men buggen verkar drabba alla Huawei usbmodem tex E220, problemet är följande att modemet ej detectas som ett modem och kopplar till och från.

På min box kör jag 2.6.31-14-generic kernel.

Felet diskuteras här

https://bugs.launchpad.net/linux/+bug/446146?comments=all

Väldigt störande att felet har vetats om innan releasen.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

Alltid är det något.. Sad

Jag har samma problem med mitt E220 med Tele2. Saken är den att jag var ap-nöjd med Ubuntu 9.10 tills jag läste ditt inlägg och kom på att jag inte testat mitt USB-modem i datorn. Med tanke på att jag skall jobba i Göteborg tisdag-torsdag i veckan, med avfärd 05:15 imorgon bitti känns det här som en angelägen fråga för mig.

Testade "hacket":

sudo rmmod usb-storage
sudo modprobe usbserial vendor=0x12d1 product=0x1003

men det fungerade natutligtvis inte för mig.. Sad provat att dra ut och in modemet flera gånger, men det fungerar inte heller. Visst NetworkManager hittar modemet (tror jag) och jag kan konfigurera anslutningen. Men det går inte att koppla upp..

Synd, för jag tyckte Ubuntu 9.10 verkade vara THE Linux.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

andys bild

Håller med.

9.10 som skulle vara så otroligt bra det skulle förändra världen =)

Som tur är så går det att koppla upp sig med mobilen och den valde tele2 automatiskt, dock så tog det 5 minuter innan den erhöll en ipadress, men sen fungerar det att koppla upp sig på en gång.

Jag tog bort Ubuntu 9.10 igår, det blir lite moment 22 den säger att jag kan isntallera en properitär drivare för wifi, men för det så behöver jag anslutning till internet.

Mitt störta problem just nu heter dock via crome 9 det känns inget bra just nu , det känns som jag är tillbaka 10 år i tiden, när jag började med linux och försökte få igång X korrekt.

Jag måste erkänna att jag inte har lust att hålla på med sådant...

jonasbjorks bild

Fått det att fungera med TNE -tricket. Drog ut och satte in dongeln ett par gånger och till slut ville den vara med och leka Smile

Lite jobbig metod kanske, men det fungerar iaf.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

jonasbjorks bild

Testade openSUSE 11.2rc2 live-cd på ett usbminne. Sitter med det just nu och för att få igång anslutningen klickade jag på NetworkManager-ikonen och valde Automatisk Mobil Bredbandsanslutning (GSM). Modemet började blinka lite och sedan kom en "bubbla" upp som sade "Ansluten till Tele2..."

Blir tårögd, jag tyckte att Ubuntu (9.04) hade gjort det snyggt med en guide. I openSUSE behöver jag inte ens veta vilken operatör jag har, det fixar den själv..

--

fredentofts bild

På väg tillbaka till den ljusa gröna sidan ser jag. Välkommen

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Har inte det med olika NetworkManager-versioner att göra då?

Personligen väljer jag gärna APN, även om det numera kanske inte spelar så stor roll på de flesta operatörer. Man vill ju ogärna hamna på en APN som inte har ett tak eller sådant Smile Fast SIM-korten i modemen kanske är förinställda?

andys bild

Om din operatör gjort allting korrekt så ska du inte kunna ansluta mot annat apn om du har ett tak.

Det är en bug i Kerneln och har varit känt innan releasedatum, man valde dock att release ändå.

Kristians bild

Jag har också haft lite trassel med det, har stundtals fått installera en äldre version av Network-Manager (0.7.1). Sedan Ubuntu 9.10 släpptes så har det dock funkat utan problem

---------------------------------------

andys bild

Vilket modem använder du?

Kristians bild

Samma modell, spara ner paketet https://launchpad.net/~network-manager/+archive/ppa/+sourcepub/689097/+l...

och ha det i beredskap. Installera med

sudo dpkg -i PAKETNAMN.deb

ifall det krånglar igen

andys bild

Och vad gör detta paket?

Kristians bild

Det är network-manager, en server för att styra nätverket som används i många skrivbordsinriktade distributioner

andys bild

Behöver jag en fil av varje grupp eller räcker det med endast en?

andys bild

Är det någon som lyckats fixa detta problem med hjälp av en updatering som kommer regelbundet?

tbatbas bild

hej ett tips 

fungerar inte pppconfig ??? 

mvh tobbe

andys bild

Har köpt en ny laptop och installerat Opensuse 11.2 och inget mobilt bredband ville fungera där allsr och jag dessutom upplevde det som lite långsamt bestämde jag mig för att installera Ubuntu 9.10.

Där fungerar Min N73 "out of the box" men inte Huawei U169 som denna tråd handlar om.

Buggen ligger som känt i kärnan och utvecklare arbetar febrilt med att lösa problemet.

Det finns 2 alternativ just nu, antingen mekar man med detta och försöker  göra en workaround eller vänta tills det kommer en updatering.

Risken med en workaround  är att jag kankse drabbas av ett brutet system.

Därför har jag bestämt mig att vänta på en updatering som ett test för att se hur lång tid det tar att lösa problemet sedan distrubutionen släpptes, hur lång tid det tar innan det släpps en uppdatering är otroligt intressant med tanke på problem i framtiden.

Boxen kör nu kernel 2.6.31-14-generic och det ska tydligen ha släppts en 2.6.31-15 det blir spännande att se om detta löser problemet.

Ett  test om datorn kommer att skrivas i min blogg.

FoHs bild

-15 finns med om man aktiverar proposed-paketarkivet. Jag installerade det tidigare i veckan, men jag fick problem vid start av den kärnan vilket sannolikt har att göra med nVidia-kortet i datorn. Antar att det inte kompilerades om som det skulle eller något sådant, sedan tröttnade jag då det inte var mitt modem Smile

andys bild

Frågan är om jag inte bör prova att installera den, vad har du för nvidiakort?

Hur får jag in den som source, har sökt lite på google.se

Borde inte denna kernel komma via källorna som ligger default vid installation.

FoHs bild

Det är ett 8400M i en laptop. Tror inte det ska vara några problem egentligen, jag tabbade mig nog bara lite vid installation. I värsta fall får man tanka ned drivrutiner från nvidias hemsida och installera manuellt, eller köra med den öppna drivaren. Säkrast kanske är att inaktivera den proprietära drivrutinen innan man installerar den nya kärnan, så att man åtminstone kan boota in i grafisk miljö sedan.

proposed-arkivet är inte nödvändigtvis ett arkiv med stabila uppdateringar eller uppdateringar som letar sig in i det stabila arkivet. Det är helt enkelt väntrummet för de källor som är aktiverade som default, så förr eller senare dyker säkert denna kärna upp där också men just nu utför man säkert en del testning på den.

Edit: Idag gav jag det ett försök till. Kör nu med -15-kärnan och nVidia-drivaren aktiverad. Har dock inte modemet här så att jag kan testa om det fungerar bättre. I anteckningarna för punktrelease 49 av -15-kärnan uppges dock en workaround för buggen länkad i huvudinlägget i denna tråd.

Felet jag gjorde när jag installerade -15-kärnan var nog att jag missade något paket med headers, och därför misslyckades DKMS-uppdateringen av nVidia-drivaren (fick det svart på vitt vid start i recovery mode). Lösningen blev att redigera xorg.conf att starta med nv-drivaren istället (tog bort glx-modulen också) och så startade jag om jag installerade ännu ett paket relaterat till -15-kärnan. Därefter aktiverade jag den proprietära drivrutinen igen (via Hardware Drivers) och då gick det att starta utan problem.

johnh3s bild

Är det nån som har testat Ice-Net mobilt bredband med Linux?

Läser man på hemsidan verkar de ha tänkt på Linux användare:

http://www.ice.net/se/private/Kundservice-Laddaner.aspx

Finns Linux drivrutiner för deras modem.

FoHs bild

Ice.net-modemet har det skrivits om tidigare här på LP. Det stora problemet var väl att få det att fungera med Asus medföljande Linuxdistribution i Eee-datorn, men för de större distributionerna ska det inte vara några större problem.

ninnas bild

När jag bytte till avancerat läge i Xandros och lade till program  för Debian så fungerar det perfekt Smile

red: ICE-net alltså.

andys bild

Läste igår att det släppts en updatering, när jag provade för en timme sedan så fanns inga updateringar. provade igen efter en kvart och det fanns ett flertal updateringar.

Bla kernel 2.6.31-15-generic.

Efter updatering och omstart så fungerar nu mitt Huawei U160.

Ni användare som har andra modem prova och rapportera tillbaka hur det fungerar.

Hela 22 dagar tog det innan det släpptes en fix till buggen som redan var känd innan lanseringen av

Ubuntu 9.10.

FoHs bild

Vet inte riktigt hur länge den funnits i proposed-arkivet, men ja, det är hur som helst dåligt att det tar 22 dagar innan det dyker upp i det "officiella" arkivet.