Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Latex

Jag har installerat WP Latex pluginet på min wordpressblogg. Jag har aldrig använt Latex innan och märker att det är lite krångligt när man skall greja med matematiska formler. Så jag tänkte höra om det finns nån här som kan tipsa om enklare sätt att genomföra för bråkräkning.

När jag skall göra en specifik formel så kan den se ut som nedan:

[latex]\frac{1}{2}+\frac{1}{3}=\frac{1*3}{2*3}+\frac{1*2}{3*2}=\frac{3}{6}+\frac{2}{6}=\frac{5}{6}[/latex]

Detta är det enda sättet jag har fått det att fungera. Kan man korta ner detta på något sätt? Jag har googlat som bare den under helgen men hittar inga sidor som tar upp detta närmare.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Tycker du att raden är så fruktansvärt lång? Det som tar uttrymme är väl ordet "frac" och de klamrar som omfattar täljaren och nämnaren.

Förmodligen så stödjer inte ditt plugin det, men i vanlig latex så kan man definera egna "kommandon" som man ger parametrar för att korta ner upprepade uttryck.

---------------------------------------

leochingkwakes bild

Jo, det är väl just frac som jag reagerar på. Kan man inte köra det en gång i början bara?

Maarkuss bild

Har du kollat på \newcommand? Det är det kommando jag använt några gånger. Kolla t.ex. http://www.devdaily.com/blog/post/latex/create-your-own-commands-in-late... för några exempel.

Du skulle kunna t.ex. göra \frac{a}{b} + \frac{c}{d} som ett kommando \tf{a}{b}{c}{d}. Döpte kommandot till \tf för att det innehåller två \frac. Fast det kanske inte sparar extremt mycket utrymme.