Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Partitioner

Hej, jag har 1st hd i burken, och den ser ut så här:

sda:
sda1 - XP
sda2 - Ubuntu
sda3 - Swap
sda4 - tom på 200 G, var tvungen att göra denna partition som backup för sda2 pga ominstallation

Jag undrar om det relativt lätt går att ta bort sda4 för att sedan föra in det utrymmet i sda2?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

janneks bild

merge i Partition magic är att slå samman exempelvis 2 partitioner.

finns väl en liknande funktion i gparted också, minns inte, använder sällan

men säkrast är nog att koppa allt från sda4 till nåt externt ell annan disk ifall du vill spara nåt där

för saker kan gå fel när man ska "merga" eller slå samman

hela partitionstabbellen kan "paja" så xp havererar

sen beror ju på filsystemet också , om du har Ext2 , ext3, ext4 eller reiserFS

men ladda ner nya Gparted ison och bränn den , starta datorn kolla vilka options du har i gparted sen kan man ju fundera eller fråga mer här, innan du verkställer ändringarna.

vi här på portalen vill gärna höra hur ditt problem fortskrider så återkom

hejs svejs

l

FoHs bild

Jag skulle göra följande (kanske inte den bästa lösningen):

1. Fixa en LiveCD eller LiveUSB av GParted. Sedan använda GParted för att
  2. Ta bort swapen temporärt för att slippa flytta den
  3. Utöka Ubuntu-partitionen till att fylla hela utrymmet utom det man vill ha för swap (brukar gå snabbt att utöka)
  4. skapa en ny swap i slutet av disken

Det förutsätter att sda4 är opartitionerad, är den inte det så tar du helt enkelt bara bort den också och sedan börjar på punkt 2.

krippas bild

Ok, ska ta och våga mig på det, ska bara ta hem den nyaste v av gp-live, har en gammal bara...återkommer

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

kattassens bild

Jag partionerade om mitt system häromdan och jag var lite oförsiktig med ordningen och dylikt. Min förhållandevis enkla justering blev gjord i väldigt många små steg (jag trodde nog att gparted kunde ta lite genvägar). Resultatet var att hela ompartitioneringen tog ca: 22 timmar och jag har endast en 120gb stor disk.

Vad jag försöker säga är att man bör tänka igenom sina ändringar nogrant och vara beredd på att det kan ta mycket lång tid att flytta och förändra storlek på partionerna.

//Simon

FoHs bild

Att förminska och flytta partitioner tar väldigt lång tid, då all data verkar kopieras (dvs åtskilliga Gigabyte). Däremot går det så vitt jag erfarit väldigt fort att förstora partitioner Smile

Partitionering utan att behöva göra om en massa är något av en konst. Det försvåras ju lite av begränsningen i endast fyra primära partitioner också Smile

krippas bild

Min dator/cdrom gillande inte den nya gparted liveCD fick I/O fel vid uppstart.

Jag körde igång Ubuntu livecd istället å starta gparted där. Tog bort sda4, sda3, resiza sda2, skapade en ny swap på sda3.

Hittils fungerar det bra förutom att jag måste swapon manuellt...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

FoHs bild

Ah, du får kanske redigera fstab eftersom det blev en ny plats för swapen. Tänkte inte på det... Kör inte med swap själv Smile

krippas bild

Ok, jag vet inte om jag behöver använda swap heller, har 4g ram, varje gång jag kollar med "free" så är det alltid nollat som "Used". Men 4 kanske för lite.

Jag ska kolla min fstab, den ser alltid så himla rörig ut bara, allt e huller om buller tycker jag

FoHs bild

Tror inte du behöver swap då, om du inte kör några program som slukar minne (kan kanske vara bra om man har virtuella maskiner man brukar dra igång, själv har jag 6GB).

krippas bild

Jag brukar ha VBOX installerat för att testa andra distar å dyligt. Men jag skapade en på 4GB, å jag brukar inte fylla mer än max 100GB, å jag har 1TB så jag går ju inte knäna direkt...

pingus bild

Nu har du ju löst det på ett bra sätt, tänkte bara tipsa om ett annat - lvm.
Lvm är himla praktiskt, går ut på att man lägger allt utrymme i en stor "pool" typ. Sedan skapar man partitioner i poolen.
Går att lägga ihop utrymme hur man vill - sda2, sda4, sdb3, hda7 ... - och sedan ändrar man storlek på sina partitioner efter behov! Använder man reiserfs i st f etx3 behöver man inte ens avmontera partitionen först!

Låter nästan magiskt, känns så också men det funkar kanon. "Det vete faan hur det går till.."

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

krippas bild

Det var som sjutton, verkar ju hur bra som helst...hur e reiserfs vs ext4 då?

pingus bild

Ingen aning faktiskt, har inte använt det alls.

Ska kanske tillägga ang lvm:
1) Alla distar & livecd:s stöder inte det från start. Lätt att lägga till iofs. Kan inte användas för boot-partitionen!
2) Du kan inte komma åt en lvm-partition från windows.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se