Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Wifi trådlöst nätverk (dela internet adhoc) hur?

Hej

jag har nu Ubuntu 9.10 på min Asus F5 laptop

Vat någon hur man startar ett trådlöst adhoc nätverk, så jag kan dela ut intenet.

Finns det någon guide?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Det är nog ganska beroende på vilket WiFi-kort som sitter i den. Alla drivrutiner har inte stöd för adhoc.

Kristians bild

Det finns stöd för detta i Network-Manager. Tryck på nätverksikonen och välj "Create wireless network".

---------------------------------------

joel2009s bild

Så långt är jag med det e bara oklicka på nytt nätverk mm

Men jag vill koppla upp min iPhone men hittar inte något nätverk

det verkar inte fungera. Är detta en svår grej i Ubuntu?

Finns det något mer jag kan pröva?

Kristians bild

Har du testat med någon annan trådlös enhet?

---------------------------------------