Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Brandvägg på fjärr(remote)system?

Jag skulle vilja intsallera shorewall på sluggen. Hittade Shorewall,

läste lite om förberedelser m.m. Man säger att man inte ska installera

på remote system. Jag undrar ju då; ÄR en slug som ett

sådant system? Den talar bara genom ssh med sin omgivning, mig.

Vare sig jag kör kör ssh i terminal eller via webmin från win-dator

så är det ju två olika system. Det vore trist om sluggen skulle

knyta sig p.g.a. att jag inte kommer in om/när jag gör fel. I en

PC är det inte lika allvarligt att göra fel, det går att fixa.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pluckers bild

Med tanke på hur lite plats det finns på en slug, så borde du ha installerar ditt OS antingen på en extern hårddisk eller ett usb-minne kopplat till sluggen. Om du skulle råka "låsa ute" dig från din slug, så kan du väl bara koppla hårddisken/usb-minnet till din vanliga dator och fixa det problemet?

/Micke

snoopys bild

Jag nämnde det inte men jag har en portabel hårddisk till sluggen och Debian 5 på både PC och sluggen.

Ja, det vore kanske enklast att från början ansluta disken till PCn,

redigera filerna och sedan flytta tillbaka disken till sluggen.

Shorewall ligger ju redan där, hämtade med apt-get, de ska bara

redigeras.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...