Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Koppla datorn till docka

Jag har en Dell Latitude E6400 och vill koppla den till min docka men får inte datorn att överföra bilden till den kopplade skärmen när jag kör datorn i OpenSuse. Undrar om någon har en lösning på detta problem.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Har du enbart testat om det går per automatik (dvs bara placerat datorn i dockan och bilden inte överförts) eller har du även testat att flytta över den manuellt? Det finns ju ett inställningsprogram för bildskärmar i någon Administrations-meny, om den externa skärmen visas där så bör du kunna föra över bilden manuellt åtminstone.

toftis bild

Kan föra över bilden till skärmen genom ett komando på datorn men då ändras inte upplösning efter den nya skärmen och om jag i adminverktygen försöker manuellt så hittar den inte den andra skärmen alls.

Charlies bild

Hur går det om du startar datorn i dockan med locket stängt?

jonasbjorks bild

Min kompis har en docka till Thinkpad. Jag kan testa min Thinkpad med den när jag kommer tillbaka till Helsingborg på fredag. Rätt intressant, jag har aldrig tänkt tanken på det - men det skulle ju innebära att jag skulle kunna ha en "fast" arbetsplats.. Intressant!

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

andys bild

Det brukar fungera, men kan dock behöva konfa "external screen" och dess upplösning i xorg.conf eller liknande.

toftis bild

Jag är total nybörjare på detta så du får gärna utveckla hur jag använder xorg.conf. För mitt problem är att jag inte hittar skärmen som sitter kopplad till dockan i något inställnings program. Och när jag testar att starta datorn i dockan går det bra fram tills jag ska logga in, sen blir den externa skärmen svart och bilden överförs tillbaka till laptopen.

toftis bild

Vore väldigt tacksam om du hade kunnat hjälpa mig att lösa problemet.

hoths bild

Koppla ihoip och slå på allt. Starta sedan sax2 i suse. Nu kan du ställa in skärmarna. Eventuellt behöver man starta med sax2 -r för att den skall börja från scratch.

Tyvärr är min erfarenhet när jag gjorde detta på min laptop att jag inte kunde ställa in OLIKA upplösning på skärmarna. Trots att det av allt att dömma borde gå. Men inte då.

----
Linux växer snabbast!

toftis bild

Kan inte riktigt veta hur jag ska göra med sax2 men det jag har försökt har inte fugerat. Tacksam för fortsatt hjälp!

fredentofts bild

Ta en titt i "nvidia-settings".

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

hoths bild

OK, låt oss försöka. Hur långt har du kommit? 

Starta YAST och öppna dislogen Hardware > Graphics card and Monitor

Nu har Sax2 startat och där kan du bocka i Activate Dual Head Mode.

Har du kommit så långt? 

----
Linux växer snabbast!

toftis bild

Fram tills jag fick dina instruktioner hade jag inte kommit någonstans alls men nu för datorn automagiskt över bilden till dockan och det fungerar bra. En sak bara som jag inte vet om det ska vara så eller inte är att menyn längst ned på skärmen inte går hela vägen, den slutar kanske 10cm från höger sida. Tack så hemskt mycket för hjälpen!

toftis bild

Det sista har också löst sig så tack ännu en gång för all hjälp!

hoths bild

Det var så lite så. Glad att kunna hjälpa till!

----
Linux växer snabbast!