Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Förvirrad linux användare.

Hej!

Har nyligen installerat windows på en av mina servrar då det var nödvändigt, men jag blir fan då inte klock på det.

På mina linux burkar loggar jag in startar pogramm och kan logga ut och jag vet att de fortfarande körs, när jag nu loggar ur windows maskinen stänger skiten ner de som körs varför?

Finns det ett sätt att logga ut och att den fortfarande kör de jag gjorde?

Annars vore detta ju väldigt dumt, jag frågar här eftersom det känns bra, gillar ni det inte får ni gärna ge mig ett tips på forum som kan behandla frågan Smile

Tack på förhand. 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

hoths bild

Så beter sig windows. Loggar du ut så stängs alla programmen. Det är en av skillnaderna mellan Linux av Windows.

----
Linux växer snabbast!

ein.anderssons bild

Det tycker jag är ett naturligt betende tar du "logout" så skall den döda alla program. I windows kan du utan problem trycka på "Switch-user" och då uppnår funktionen att "logga ut" utan att döda programmen. Rejält smidigt tycker iag jag (och ubuntu använder tydligen samma begrepp)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

mindlights bild

Så beter sig Linux också.

in i tty1. Logga in som root. Kör igång "ls -lahR / &" och tryck CTRL+D mitt i kataloglistningen.

Du loggas ut och alla körandes program dödas.

I Windows XP och senare:

Kör igång terminal services klienten på en annan burk. Logga in mot Windows XPn.

Kör igång Wordpad och ta disconnect.

Logga in igen och Wordpad körs.

Logga då ur.

Logga in igen och Wordpad borta.

Fysiskt på burken kör du (som sagts tidigare i tråden) fast user switching och alla applikationer körs.

Vill du snabbt låsa maskinen så att ingen kan komma åt skrivbordet men apparna fortsätter köras trycker du Windowsflagga+L (SUPER på Linuxspråk ;) )

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

polters bild

Ha en användare inloggad hela tiden då? Och så kör program med "runas /user <sökväg>" eller nåt sånt.

Hmm. Fixar Windows att ha två användare inloggade samtidigt?

pingus bild

1) Program som körs som tjänst rullar oavsett inloggning.
Är det något speciellt program du vill ska rulla permanent? Ibland kan man vid installation välja hur det ska köras, alternativt kolla om det finns andra liknande program som går att köra som tjänst.

2) Windows server har som standard terminalserver för 2 användare. Övriga Windows:ar (de flesta iaf) har fjärrskrivbord men bara en användare kan vara inloggad åt gången.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

Bromars bild

Jag vill köra programmen som tjänster, och inte bry mig om jag är inloggad eller ej,
Men som sakt så är jag ingen inbiten windows användare så jag vet inte hur jag får tjänstehanteringen i windows att funka hur lägger man till program man vill ska köras regelbundet då?
Och hur funkar då samba protokollet som windows använder sig av när den delar ut mappar i nätverket?
gör den det av sig självt förutsatt att man ställer in vad som ska delas ut och till vem?
 Eller är det bara en av alla prylar som fungerar om man är inloggad?

Ha de bäst och tack alla!

mindlights bild

Normalt sett kör du daemons på en *NIX-burk om de ska leva sitt eget liv.

Tänket i Windows är det samma fast daemons kallas för tjänster / services.

Skillnaden mellan en applikation och en service är utformningen. En app måste vara utformad för att inte skriva ut på skärmen (GUI / Skrivbordet då alltså) utan i console t ex.

Det är en av anledningarna till att man inte bara kan starta upp Wordpad.exe som service hur som helst.

Om du kör nyare Windows än NT 5.0 (XP) så finns det ett kommando som heter "sc" som du kan ta en titt på.

Om du vill köra vanliga applikationer som tjänster kan du fuska in dem med en app som heter Firedaemon.

http://www.firedaemon.com/

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...