Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Systemåterställning

Just nu önskar jag att det fanns systemåterställning till/för Ubuntu. Ubuntu har varit väldigt konstigt ett par dagar nu, har betett sig på ett sätt som jag aldrig har upplevt under mina 10 år framför Linux. Ubuntu "fryser" gång på gång. Vete fan vad det e, kan det ha att göra med mitt grafikkort, eller att jag mixtra med partitionerna: (http://www.linuxportalen.se/forums/2009/11/01/partitioner)?

Iaf jag satt i natt å rensa ut lite program jag inte behövde via den nya "programcentralen" som finns i menyn. Helt plötsligt så stänger den ner sig, jag hamnar i CLI:n. Jag startar om, kommer till CLI:n. Rubbet av allt som fanns installerat på datorn vad gäller Gnome och dess tillbheör var borta!!!!

Jag lyckades installera tillräckligt många paket för att komma in i Gnome, som var helt tom på program. Nu skiter jag i mina sparade filer på datorn, en ominstallation får det bli.

JAG AVRÅDER ALLA FRÅN ATT TA BORT PROGRAM MED HJÄLP AV DEN NYA

PROGRAMCENTRALEN I UBUNTU ANVÄND "apt-get" ELLER "synaptic" ISTÄLLET!!!!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jeffs bild

Hojojoj, skrik inte så du tappar andan. Är du säker på att det är programcentralen som är boven eller sprider du bara FUD nu?

------

krippas bild

Nej, hur skulle jag kunna vara säker på det, men jag hamnade ju i CLI:n under tiden Programcentralen höll på att avinstallera...Det kanske kan ha varit så att jag var för snabb med att välja vad jag ville "Ta Bort" så att PC inte hann att varna mig???

Vad är "FUD"?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

jeffs bild

FUD står för "fear, uncertainty and doubt", ung. "rädsla, osäkerhet och tvivel". Med andra ord, skräm inte andra att sluta använda programcentralen innan du är säker på att det inte var ditt eget fel.

------

krippas bild

Det hoppas jag att jag inte gör, men om det nu är så att det var dens fel då? Jag kan ju omformulera mig:

HÖR UPP, SE UPP MED NYA PROGRAMCENTRALEN I UBUNTU, DEN KAN EVENTUELLT STÄLLA TILL STORA PROBLEM FÖR DIG VID BORTTAGNING AV PROGRAM

Nåt i den stilen? Passar det Jeff?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

jeffs bild

Det där är ju ungefär lika meningsfullt som att skrika "AKTA ER! NI KAN DÖ OM NI ÄTER MAT SOM ÄR SKÄMD!". Vore det inte smartare att försöka undersöka vad ditt problem kan ha berott på, och återkomma med eventuella varningar om det visar sig att det är ett riktigt problem med programcentralen? 

Eller ville du mest skrika ut din frustration?

------

krippas bild

Det är det väl fan inte...Klart jag ville skrika ut min frustration samtidigt som jag ville "varna" andra. Om det nu är så att det var PC som orsakade "kraschen" så är det väl bra att jag har upplyst om det? Jag säger inte att det var just PC som var felet, men det var så jag upplevde det!!! Man kanske ska akta sig för att göra så som jag gjorde!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag är vållande till andras oro, det var inte min mening isf, jag ville bara vara med och hjälpa till att undvika såna här "krascher"!

MVH Christian

shad99s bild

Du behöver inte be om ursäkt Krippa... Den där Jeff är ju lite känslig??? -hahaha!
När det var bra du sa det! -för mycket buggar hittar man in Ubuntu 9.10 sanna mina ord . Sen Jeff tycker jag du ska skruva ner ditt fanatiska inlägg och bara försöka se saker ur en annan synvinkel? Om han nu provade på och det inte funkade så verkar ju den här ny funktionen i Mint inte vara till belåtenhet... Eller hur???

/shad-99

/Ubuntu - När linux är som bäst!Wink

leochingkwakes bild

Man skriver inte saker enbart med stora bokstäver då det betyder att man SKRIKER. Och det skulle ju betyda om man vill varna om andra saker i livet så ställer man sig på torget med megafon och SKRIKER ut sitt meddelande... Det är väl det som jeff reagerar på i första hand.

FoHs bild

Ubuntu Software Center är ett grafiskt gränssnitt till APT, så jag tror inte att just det är problemet. Har du något annat operativsystem på datorn som beter sig normalt? Det kan ju naturligtvis vara så att det finns en bugg i 9.10 som gör att det blir instabilt på din dator, men det kan också vara ett hårdvarufel någonstans. Sådana uppkommer ju också.

krippas bild

Jag har XP också! Ska det ha någon betydelse?

Klart, det kan ju vara precis vad som helst. Men om jag bara hade USC "running", och det plötsligt bara "CRASCH"! Massor program är borta på datorn! Vad gjorde jag sist på/med datorn: Jo, jag höll på med en programhanterare. Vad blir då min slutsats med en ilsken och frustrerad Krippa, jo, jag skyller naturligtvis på programhanteraren eftersom att det var det senaste jag höll på med när detta hände...

FoHs bild

Vad jag menar är att om något av de andra operativsystemen också beter sig konstigt så kan det ju exempelvis vara en felande hårddisk. Eller felande minnen.

Du bör ha en logg på vad USC gjorde någonstans i systemet. Den kanske inte är fullständig men iaf. Kan ju även finnas spår i de andra systemloggarna men om systemet helt enkelt hänger sig så kanske det inte hinner skrivas något i loggen. Om vitala systemkomponenter saknas bör du efter omstart få felmeddelanden om det i loggarna. Tycker jag.

Kristians bild

Läste du igenom vad som skulle tas bort innan du tryckte godkänn?

---------------------------------------

krippas bild

Grejen va den att det kom inte upp något som det brukar, kanske för att jag var för snabb, jag låg hela tiden ett par steg före själva borttagningen...

leochingkwakes bild

Och då skyller du din ouppmärksamhet på ett program. Typiskt västerländskt att skylla ifrån sig på annat. Det är aldrig ens eget fel verkar det som. En vettig felsökningslista borde börja med:

1. Vad kan jag ha gjort för fel?
2. Vad kan jag ha gjort för fel?
3. Vad kan jag ha gjort för fel?
4. Kan det ha varit nåt med mjukvaran?
5. Kan det ha varit nåt med hårdvaran?

krippas bild

Och då skyller du din ouppmärksamhet på ett program. 4. Kan det ha varit nåt med mjukvaran? Program = mjukvara, mjukvara=program

Har du verkligen läst alla inlägg???

leochingkwakes bild

jo, jag har läst alla inlägg...

krippas bild

Då så, hur kan du då skriva som du gjorde till mig trots att jag förklarade att JAG kanske var för snabb att programmet inte han med att varna mig???

leochingkwakes bild

För att folk behöver fatta att man alltid skall titta på handhavandefel först och inte basunera ut en massa strunt som nåt hallmark-virus-varnings-mail. Det var ju uppenbart att det var just handhavande fel redan från början när jag började läsa tråden.

krippas bild

Men det kan varken du, jag eller någon annan vara säker på att det va, eller VET du att det var det, du har inte en blekaste aning om det, eller hur? Jag säger bara att det finns en möjlighet till "felhandhavande".

extons bild

Efter att ha läst HELA tråden tycker jag det verkar mest sannolikt att du inte observerat att vissa systemnödvändiga program/libs togs bort samtidigt som du "rensade onödiga menyprogram".

LINUX.EXTON.NET

pingus bild

Nu skiter jag i mina sparade filer på datorn, en ominstallation får det bli.

Ett litet tips här: partitionera upp disken så du har en separat partition för /home, då kan du ominstallera systemet hur mycket du vill utan att förlora dina data.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se