Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

UTF-8 eller ISO-8859-1?

När jag får info om "New comment" från linuxportalen är texten inte korrekt förrens jag byter från UTF-8 teckenkodning till ISO-8859-1.  Problemet är att all annan korrespondans blir fel avkodad då. Det är väl UTF-8 som gäller?

Jag har samma problem med både Mint och Suse.  Iofs använder jag Thunderbird (av olika releaser) i båda.

Dessutom fick jag igår ett mail från en medlem på LP (via Drupal) som nästan var omöjligt att tyda pga tecken inställningar.  Det hjälper INTE att byta mellan UTF-8 och ISO-8859-1.

Så här kan det se ut:

från hårddisken? 

Är det inte nå't som är felinställt i Drupal?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Du menar att du i en e-post om nya poster får HTML-koder (character entities) istället för åäö ?

tux-svens bild

Öööh, ja det kanske är så det är..   Är det jag som skall ändra något eller är det Björk & co som borde ändra på något??

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

jonasbjorks bild

det är nog LP Dreamteam som knasat till det igen. vi kollar på det och återkommer. nu skall jag med tåget hem.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

tux-svens bild

Nu har jag fått till läget vad avser "New comment from LP".  :) 

jag markerade av "Använd standardteckenuppsättningen för alla inkommande meddelanden" i Thunderbird, och valde "Västeuropeisk ISO 8859-1" som "Standardteckenuppsättning för inkommande och utgående e-post".

Dessutom valde jag "Västeuropeisk ISO 8859-1" i "Visa" -> "Kodning"   

Det andra problemet med meddelanden via kontaktformuläret i Drupal kvarstår dock.

---

ein.anderssons bild

hur får du epost?

Jag trycker att få det, och kontrollat att det är rätt adress i inställningar.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

tux-svens bild

Jag förstår inte riktigt vad du menar "ein.a" ...  :/

---

ein.anderssons bild

linuxportalen.se vägrar skicka epost till mig.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

tux-svens bild

Det har varit så för mig åxå, men nu har det börjat komma meddelanden om nya inlägg igen.  T.ex fick jag ett mail om att du skrivit ovanstående.   Smile

---