Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST ! ] Att få fglrx att fungera...

Jag har installerat Ubuntu 9.10 på en parttion på min lap top. Därefter installerat fglrx drivrutiner som fungerade perfekt i 9.04. Startar om och får svart skärm och total låsning!  Googlar detta och finner att det är ett allmänt problem att fglrx inte fungerar i Ubuntu.

[EDIT]: förtydligat nedanstående text

Trixar lite fram och tillbaka och upptäcker att om jag direkt efter att bootningen startat och den vita Ubuntulogon dyker upp trycker först ESC och hamnar i textläge, därefter snabbt ALT-F2 så startar datorn snällt med fglrx-drivrutinerna aktiva och alla inställningar jag gjort med COMPIZ och Emerald fungerar!! Detta är verifierat med flera försök...

Slutsatsen är att det inte är de proprietära drivrutinerna i sig som inte fungerar utan hur de laddas vid start. Frågan är då vad utför jag genom att trycka ESC och sedan snabbt ALT-F2 som gör att fglrx drivrutinerna laddas korrekt? Detta måste ju gå att åstadkomma "automatiskt" vid uppstart.

Någon som har något bra tips?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

frilas bild

Problemet löst. Felet låg i att xorg.conf som inte skapats på rätt sätt.

Startade om i "recovery mode" och körde där aticonfig --initial Efter omstart fungerade allt som det skulle Smile

Vid installationen av de proprietära drivrutinerna skapas en ofullständig xorg.conf som inte fungerar. Det tycker jag är dåligt av Ubuntu eftersom detta tydligen är känt av distributörerna men inte åtgärdas.

Kan tyvärr inte posta länken till forumet där svaret hittades p g a att inlägget blockeras helt av spamfiltret Sad

tux-svens bild

Installerade du den proprietära drivisen som Ubuntu erbjuder eller tog du själv hem en från Catalyst?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

frilas bild

Ubuntus. Trodde i min enfald att då skulle allt fixas automatiskt eftersom man tydligt vill vända sig till amatörer som nya användare och inte till personer som frågar/söker på forum...

Således drog jag fel slutsats att det var själva drivrutinen det var fel på. Så har det faktiskt åxå framstått på flera forumplatser. Men, tänk om det bara är detta enkla fel som så många stött på och åxå dragit samma felaktiga slutsats av?!

tux-svens bild

Ja det var inte snyggt av Ubuntu.  Blir intressant att se hu det funkar i Linux Mint 8 när den kommer.  Ev kanske Ubunu redan rättat till det innan Mint släpps och då är ju problemet löst för Mints del.  Wink

Skall även prova hur Suse 11.2 har löst det med ATI-drivisarna. Det blir redan på nu på Torsdag.  Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

polters bild

Alltså. Att kräva kompatibilitet med hårdvara som alltid dragits med dåliga drivrutiner (för att tillverkaren verkar skita totalt i att skriva användbara sådana) är lite väl mycket begärt. Det är alltid, oavsett operativsystem, så att vissa hårdvaruprodukter ej är kompatibla. Det enda man kan göra är att undersöka funktionalitet under respektive system innan man inhandlar hårdvaran.

frilas bild

Ja, något ati-kort blir det inte mer för min del Sad

frilas bild

Ingen glädje varar länge... Sad

Skiten verkar instabil. När jag startar från "kall" dator hamnar jag  i svart-skärm-med-blinkande-capslock. När jag sedan startar om fungerar det???

Har sökt på massor av ställen på fglrx-ATI/AMD. Felet är vanligt men ingen bra lösning verkar finnas.

"VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Mobility Radeon HD 3650" fungerar inte med Ubuntu 9.10. Jag bir deprimerad. Får kanske stanna kvar vid 9.04 eller återgå till Fedora, det kommer ju en ny release nästa vecka. Kanske den funkar?

Buggigt skräp!

FoHs bild

Kan det ha något med KMS att göra? Det är ju nytt för 9.10. Kanske finns någon kernel-parameter att skicka med för att inaktivera isf...

frilas bild

Är inte kms bara för Intelkort?

Egentligen spelar det ingen roll för jag begriper ändå inte hur det fungerar... Sad

Känns dystert. Har haft många problem med Linux som har gått att lösa m h a Google och/eller forum, men här verkar det kört. Ubuntu 9.10 fungerar inte många ATI-kort! fglrx är ok men initieringen av drivrutinerna är det som krashar - tydligen.

jonasbjorks bild

Hört många som har problem med Ubuntu 9.10, inte bara ATI-kort utan allt möjligt. Vänta en månad och se om de inte fixar till problemen. Känns som om de släppte 9.10 för snabbt. Fedora 12 Beta som jag kör nu är stabilare än 9.10 . Ganska hemskt.. Sad

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

jontes bild

Det har inte varit så mkt bättre bitvis för OpenSuSe11.2 med ATi's kort enligt bugzilla. Jag själv kör med ATIs'egna drivare till mitt Radeon 3650 å det funkar sisådär. Å andra sidan funkar det klockrent på mina döttrars klenare burkar (ATI Radeon2400/8500) å OpenSuSE11.2.

-> Allt söder om dalälven kallas för skåne Wink

frilas bild

När du skriver ATIs egna drivare, vad menar du då? Installerade via OpenSuse (eller vad du kör) eller installerade via AMDs hemsida?

jontes bild

Nerladdat från amd.com, -alltså inte opnesuses "egna".

-> Allt söder om dalälven kallas för skåne Wink

FoHs bild

Nej, KMS är för alla möjliga kort. Det finns drivare för både nVidia och ATi. För nVidia gäller det dock bara den öppna drivaren än så länge, för ATi har jag för mig att stödet finns i den officiella.

frilas bild

Nu kan jag konstatera att det fungerar som det ska på ett Radeon HD3650-kort.

Så här gjorde jag:

1. Installation Ubuntu 9.10 (final)
  2. Installation av Catalyst 9.11 från AMDs hemsida
  3. Köra kommandot sudo aticonfig --initial -f
  4. Köra kommandot sudo aticonfig --acpi-services=off
  5. Omstart

3D acceleration fungerar med Compiz och lull-lull, Emerald och Google Earth Smile

OBS! Rad 4 ovan är absolut nödvändigt för att kortet skall fungera.

Vet inte säkert om även catalyst 9.10 skulle fungerat, kanske.

FoHs bild

Vad innebär rad 4? Kan du fortfarande gå in i vänteläge (suspend)?

Edit: Bra att det gick att få det att fungera iaf. Kanske var något med kombinationen grafikkort och moderkort, för vissa har väl fått samma kort att fungera utan detta?

frilas bild

Har inte testat vänteläge ännu. Jag tolkar rad 4 som att denna funktion kopplas bort. Har aldrig fått detta att fungera på ati-kort däremot fungerar det strålande på nvidia.

Nästa dator jag köper skall inte vara med ati-kort...!