Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Disable touchpad tap to click - i open Suse 11.2

Det är prakiskt att kunna klicka genom att dutta på touchpadden ibland men det är ett irritationsmoment när man skriver och cursorn hoppar åt skogen stup i ett.   I Linux Mint var det enkelt att stänga av den funktionen och använda knapparna nedanför touchpadden istället.  Jag har letat efter motsvarane möjlighet att stänga av denna funktion i open Suse 11.2 KDE  Den möjligheten erbjuds icke...   Sad

Haven förtröstan, det finns en ännu bättre lösning tillstädse.  I Packman repositoryt finns ett paket som heter "touchfreeze".  Detta program hämtas/installeras via Yast.

Touchfreeze lägger sig som en icon i panelen och fungerar på så sätt att du kan dutta/klicka på touchpadden som vanligt när du surfar eller startar program.  MEEN när du börjar skriva på tangentbordet så avaktiveras klickfunktionen temporärt.  Från ikonen i panelen kan du själv välja tidsfördröjningen för avaktiveringen. 

Fungerar MYCKET bra cursorn har inte hoppat iväg en enda gång meda jag skrivit detta inlägget på min eeePC 900!

Touchfreeze finns även för andra distar.  Smile

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Bra tips, borde vara förinstallerat kan man tycka.

---------------------------------------

tux-svens bild

Joo det tycker jag åxå, men det kommer nog inte med i 11.2 i alla fall.

Fungerar OTROLIGT BRA gör det!  :)   Det är ju precis så jag egentligen ville ha det - utan att själv  kunna specificera det - innan jag testat det.

Man måste nog starta det med kommando första gången.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Bra tips! Måste testa det på mina laptops. Brukar annars köra med en daemon som fixar samma sak, men det där verkar smidigare.

tux-svens bild

Det verkar som jag har stött på en buggl i Touchfeeze.  Programmet funkar utmärkt tills jag slår av det via menyn från panelikonen. Då kan jag inte röra markören alls mha touchpadden längre. En nödpåtvingat ansluten USB-mus löste mig ur knipan.  Jag får  nog låta programmet vara på istället.

Nån mer som märkt av den buggen?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

bittins bild

Tack för tipset :)