Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nätverk

Jag har ett fast ipnr till min router. 2 st datorer änvänder sig av routern, tjejens laptop via wlan som jag har satt så att hon alltid får 192.168.0.101 samt min stationära som jag har satt så att jag alltid får 192.168.0.100.

Vi har Ubuntu 9.10 båda två. Hur gör jag för att vi ska kunna komma åt varandras datorer enklast, typ för att kunna flytta över filer till varandra?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

sshfs (till varandra eller till en tredje burk)

nfs (till varandra eller en tredje burk)

---------------------------------------

krippas bild

är det bara att installera något av dom på bägge våra datorer, å sedan "tuta å köra" med lite inställningar innan förstås?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

Kristians bild

Vill du inte pilla alls och det är småfiler så varför inte köra dropbox?

FoHs bild

Kan ni inte dela ut Public-katalogen på vardera användare och dator? Samba med andra ord. Funktionen är inbyggd i Gnome typ, högerklicka på katalogen och dela ut.

krippas bild

Det verkar grymt...Kör med Ubuntu One oxå...Men finns det inte enklare program att köra, tex som har ett gui?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

Kristians bild

Som FoH skriver så kan du dela ut mappar enkelt genom att högerklicka och välja "Share".

Dropbox har ett webgui där du kan se vilka filer som ändrats när och backa i historiken (checka ut äldre filer). Den funktionen får du inte med en vanlig utdelningsfunktion såsom nfs/samba