Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

tar och tar.gz

Är det någon som har en förklaring till att pdf-filen blir oläsbar efter dessa kommandob "tar -cf test.tar byte_of_python_v192.pdf" samt "tar -czf test.tar.gz byte_of_python_v192.pdf".?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Hm, du menar att du inte kan öppna filen från tar-bollen du skapat? Är detta efter att du skickat iväg den via e-post?

---------------------------------------

krippas bild

Nä, själva pdf-filen, den utanför tar-bollen, efter att ha blivit packad. Kan ha varit för att jag hade pdf-filen uppe samtidigt som jag packa den?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

pluckers bild

tar öppnar pdf-filen som "read-only" så det verkar lite egendomligt att tar skulle förstöra filen oavsett om du har den öppen i en pdf-läsare eller ej. Kan du återupprepa problemet?

/Micke

krippas bild

Jag har gjort samma igen, denna gången med bra resultat, vet i fan vad som hände förut. Kanske låg nåt kvar sedan jag körde "tar -c byte_of_python.pdf test.tar" vilket resultera i terminalcrasch, massa konstiga tecken i term. När jag googla på det så hade flera andra oxå fått det problemet när dom hade kört samma kommando som jag...Men efter omstart så gick det som sagt bra att köra det "rätta" kommandot igen...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

Kristians bild

Det känns väldigt konstigt ifall det skulle bero på en bugg i GNU Tar, men visst KAN det vara så. Fel på RAM-minne/Filsystem känns annars som mer troliga kandidater.

krippas bild

Usch då! Det låter inget vidare. Ext4 kör jag, kanske e det inte tillräckligt utvecklat än?

pluckers bild

När du körde "tar -c byte_of_python.pdf test.tar", så var det inte så konstigt att du fick problem med terminalen. Du skriver ju tar-arkivet direkt till stdout och en hel del av tecken-sekvenserna i ett binärt filformat (pdf) kommer inte tas emot särskilt väl av terminalen Wink

Detta förklarar iofs. inte varför du senare fick problem med det "rätta" kommandot, men jag tvivlar på att det var pga. tar...

/Micke

Kristians bild

Vad får du om du kör kommandot "file" på pdf-filen? Du har kanske angett själva pdf-filen som destination för operationen?

krippas bild

Vet inte, jag har tagit bort den:(

Kristians bild

Varför kör du inte med file-roller i gnome eller ark i kde?

krippas bild

Jag försöker lära mig Python, å då var det ett "backup-exempel.py" där man ska göra ett program som gör en backup på en given plats. I exemplet använde författaren zip men jag ville ändra till tar...

leochingkwakes bild

Kolla gärna på sådana som använder sig av tar...

http://www.jonstjohn.com/node/25

Marcuss bild

Eftersom du troligen använder dig av "import tarfile" i ditt program bör du kolla på :

http://docs.python.org/library/tarfile.html#unicode-issues

Jag har själv labbat mycket med det, men gav upp efter ett tag. Du får säkerligen en exception på att det inte går att packa upp. os.system("tar blabla") fungerar ej heller.