Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Wlan router etc.. nån som har tips hur bygga upp nätet hemma? :-)

Har en WRT54GL som har fungerat utmärk som trådlös router till min laptop och mobilen.

Har nu flyttat till en tvåa på 67 kv. och funderar på om man faktisklt ska skita i att dra lankablar och köra Wlan till alla burkar utom mellan HD server och internet.

Följande uppbyggnad är tänkt:

Ingen dator i sovrummet.

Möjligen en liten tinyklient i köket vid senare tillfälle.

En arbetsstation, dualcore maskin, i vardagsrummet.

En gammal laptoop som jag tänker bygga om till laptoptavla  Smile

En mediabox kopplad till en 24" TFT istället för TV (tills ekonomin säger annat)

Min gamla stationära, som börjar låta som ett jetplan, hade jag tänkt slänga in i klädkammaren och ha som Hårddiskserver till alla ovan maskiner. Kort sagt de andra kommer ha sina /home kataloger mountade på denne. Kommer sen ha en spegling av den på annan HD och därmed har man automatisk säkerhetsbackup av alla /home kataloger Smile

Tanken är även att Wlan routern hammnar i klädkammaren.

Men nu kommer nästa problem:

Kabeldragning: Jag hade helst skrotat kablarna helt och ersätta med Wlan men 54Mbps e ju inte speciellt snabbt och jag ska väl erkänna att jag är skeptiskt till att det kan funka, men frågan i så fall är om man ska satsa på en ny Wlan router men snabbare överföring? och då är frågan vilken vet att det ska finnas en annar linksys linux router nu men hur stabil är den? Jag är nämligen skitnöjd med stabiliteten på denna router och att byta till nåt sämre vore förödande?

Sen är ju frågan vad man ska köpa för Wlan moduler som har bra/optimerade drivrutiner för "stationära" maskinerna? Nån som har erfarenhet? Hade nog helst valt PCI kort för att slippa ha hängande USB dongles överallt åtm. till skrivbordsversionen men dongle kan funka med om det är stabilare dessutom har jag inte plats till PCI kort i mediiaboxen nu när jag tänker efter. Så jag är alltså ute efter:

Wlan PCI eller USB kort med 802.11n  som är 100% kompatibla(WPA2 eller bättre) med linux

stabil Wlan Router med 802.11n

USB/PCI dongle med gamla standarden som är 100% kompatibel(WPA2 eller bättre) med Linux kan också vara av intresse om nu inte ovan är tillräckligt "stabilt"

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

andys bild

Jag skulle inte tveka att köpa en linksys router  för det trådlösa.

När det gäller dongle och pcikort så använder jag nästan bara Netgear i budgetsegmentet då jag finner märket väldigt linuxkompatibelt.

Belking usbdongle fungerar väl hyffsat men jag litar inte riktigt på märket, då linuxintresset från deras sida är =0.

endast_3_liters bild

Har  länge varit beundrare av linksys, min wrt54gl är en dröm men bara för att det är linksys så är inte automatiskt bra. Hade tidigare en linksys-wrv200 som inte ens duger till dörrstopp (ska backa över den när jag får tid över), nu har jag en rvs4000 (som iofs går under cisco SMB nu men var tidigare linksys) som gick slöare än allt tills jag slog av IPS och lite annat.

Min poäng är att läs recensioner och kolla upp det du ska köpa och gå inte enbart på märket (även om det ofta är ett bra riktmärke).

FoHs bild

Hur mäter man den här stabiliteten som verkar uppskattas?

endast_3_liters bild

I mitt fall var det hur ofta jag blev tvungen att starta om den för att ipsec tunneln skulle gå upp.

janneks bild

kabel vinner än så länge tycker jag

billigare säkrare stabilare snabbare hälsosammare

l

iaidokas bild

Jag gick över till helt trådlöst för några år sen, och är på vippen att byta tillbaka till trådat igen i vår trea. Det är så skakigt med olika tillverkares prylar tillsammans.  Nuförtiden får jag gå och boota om bredbandsroutern (med trådlöst interface) fysiskt någon gång i veckan. Efter att det varit stabilt i några år.  Jag har mina misstankar om vilka kort det är som är boven, men det kostar ju en slant att byta ut dem, och då är det ju inte säkert att det hjälper.

Test.