Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] Google Chrome vill inte rulla

Nu fick jag för mig att testa att installera Google Chrome, och det fungerar kanon. Förutom en liten sak.. Eftersom jag sitter i Openbox (på Archlinux) så brukar jag använda funktionen rulla upp när jag dubbelklickar på fönstrets titelbar. Men det vill inte fungera med Chrome. Varför inte?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

polters bild

Högerklicka i överkant på Google Chrome och välj "Use system title bars and borders" om det finns (Finns på Chromium iaf) och prova sen.

LAltinells bild

Ah! Där var den! Smile Tack så mycket. Ska nu försöka använda den som standard browser.

Vad är egentligen skillnaden mellan Google Chrome och Chromium? Är det bara att folk har tagit över googles kod och släppt den på nytt eller?

FoHs bild

Chromium är öppen källkods-versionen kan man säga. Chrome baseras på den.

johnh3s bild

Jag har läst att Chrome är en stabil version och Chromium mer en försöksversion:

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090815211620AAHDoHn

http://www.chromium.org/

Enligt den officiella sidan är ju även Google Chrome byggd på öppen källkod.

Så man kanske bör vänta på att Chrome släpps till de officiella pakethanterarna på olika Linux distar?

FoHs bild

Ja, om Chrome baseras på Chromium så följer det ju att Chrome är byggd på öppen källkod då Chromium är öppen källkod Smile Tydligen så är Chromium namnet på projektet bara.

Dock är den inte speciellt ostabil, den version som finns tillgänglig. Det finns väl inte heller någon hittills stabil version att ladda ned för Linux, så vill man ha Chrome nu så är det den sk utvecklingsversionen man får köra. Och det är ju inte frågan om att kompilera från daglig källkod-snapshot och installera, utan versionen man laddar ned kommer från Googles paketarkiv som de rimligtvis uppdaterar då de ser att webbläsaren är någorlunda stabil.