Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[Löst] WPA problem, ndiswrapper

Jag har ett känt problem med WPA anslutningar med min wireless driver i ndiswrapper. WPA handskakningen lyckas endast ca: 1 av 10 gånger. Med WEP funkar allt som det ska.

Med wireshark ser jag att mitt kort och routern utväxlar meddelanden men att det inte blir nån uppkoppling.

Jag får följande utskrift med dmesg:

ndiswrapper (iw_set_auth:1602): invalid cmd 12

Jag har googlat och insett att många har detta problem. Det finns även en (eler flera) buggrapporter i ämnet. Dock så verkar ingen ha en lösning på problemet. Jag har försökt en hel del fixar, t.ex att installera backport-module plus att jag gjort en hel del andra åtgärder de senaste kvällarna.

Har någon av er haft samma problem? Har någon en lösning på poblemet så vore det toppen.

Simon

Ubuntu 9.10

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Behöver du ndiswrapper till att börja med (om du ursäktar frågan)? Vad är det för kort du har?

Det kanske är något med wpa_supplicant som strular, för den förlitar väl sig på den för WPA-autensieringen.

Min personliga erfarenhet är att det många gånger kan vara någon inställning i routern som inte trivs särskilt bra tillsammans med drivrutinen man använder. Vad exakt kör du med för inställningar där?

kattassens bild

Jag behövde ndsiwrapper i tidigare versioner av ubuntu för att få igång kortet. Inbyggt kort i en bärbar Zepto. Kortet hittades inte av ubuntu vid installationen av ubuntu i alla fall. Behöver man ta hem någon ny modul för att se om kortet stöds av någon Linux driver? Ska kolla namnet på kortet när jag kommer hem.

Routern är default inställd med skillnaden att WPA är aktiverat. Det är en enkel netgear router med 3-4 år på nacken. Det funkar bra att koppla upp till den med andra datorer med WPA. Jag ska uppdatera firmware på routern i helgen och se om det blir någon skillnad.

Jag har kollat lite på wpa_supplicant och hur wpa verktygen funkar men jag går lite vilse i djungeln av parametrar och log-utskrifter.

//Simon

FoHs bild

Jag tycker alltid du ska testa utan ndiswrapper när du uppgraderar distribution (eller kärna). Speciellt här där det är tre kärnversioner emellan 9.04 och 9.10. Sen bör man även i de fall där det trådlösa inte hoppar igång "automatiskt" att koppla in datorn med nätverkskabel och göra en fullständig uppdatering av systemet, det kan ju finnas uppdaterade drivare eller andra paket som gör att det hittas. Sedan kör man igång jockey-gtk (Hardware Drivers under menyn Administration).

Det kan vara nyttigt att kolla systemloggarna, där brukar stå i vilket steg av aktiveringsprocessen för nätverksenheten som det går bet. Tror networkmanager skriver ut sina meddelanden i loggen messages bland annat. Normalt vill man ju inte pyssla med wpa_supplicant på egen hand, det bästa är om det kan skötas av networkmanager tycker jag, men det kan ju finnas något man kan göra manuellt om det strular.

Kan dra en liten "anekdot" också. För några månader sedan installerade jag Ubuntu åt en kompis, och kunde inte koppla in mig på hans trådlösa nätverk trots att drivrutin till synes var installerad. Nätverket hade WEP som säkerhet dessutom, så jag var förstås rädd att hans kort inte hade stöd i kärnan, eller att det påverkades av någon bugg. I Windows gick det bra att koppla upp sig, och även en annan laptop klarade av det med de aktuella inställningarna i routern. Jag gav dock inte upp, utan ställde om inställningarna i routern till WPA (PSK om jag minns rätt) och ändrade samtliga datorer i nätverket att köra med WPA också (det finns ju ingen anledning att ha något annat). Och då minsann fungerade det utan problem.

Så jag har det som utgångspunkt, att det helt enkelt kan vara lite klurigt att få alla enheter att tala med varandra. Det behöver med andra ord inte vara så att det är drivrutinen som felar, även om man kanske gärna är snabb att tro det i Linuxmiljö. Det lever väl kvar lite från förr kanske :) Men visst finns det fall där det är hopplöst, ditt kan vara ett sådant. Personligen skulle jag laborera lite med lite olika WPA-inställningar, men först testa om det finns en "riktig" drivrutin. Ja, det blev väl lite mycket text det här, men för att sammanfatta skulle min felsökningsväg vara:

1. Anslut med nätverkskabel, uppdatera systemet fullständigt och se om det hittas en "riktig" drivrutin. Kan ju även finnas att ladda hem, så googla kan man ju också göra. Helt enkelt försöka göra sig av med ndiswrapper. Om det inte fungerar:
  2. Kontrollera loggarna och se var wpa_supplicant misslyckas, för det är förmodligen det som felar när man använder ndiswrapper och WEP etc fungerar utan problem. Och gå vidare med:
  3. Inställningarna i routern. Testa lite olika inställningar etc.

kattassens bild

Tack för ditt svar.

Jag körde igång systemet med ett fungerande nätverk (ethernet) och uppdaterade allt som fanns tillgängligt. Dock så kom inte något wlan igång ändå.

Ska dock testa att plocka bort ndiswrapper och se vad som händer. Felsöka en stund med inställnigen att det finns stöd för mitt kort i Linux. Ska också pilla med routern lite... Dra hem datorn nånstans där det finns ett annat WPA nätverk som jag kan testa emot...

Återkommer med besked.

Simon

FoHs bild

Kom ihåg att köra igång programmet Hardware Drivers under System -> Administration. Om ditt wlan-kort kräver stängda drivrutiner så kommer de inte följa med vid en systemuppdatering, men det är ändå viktigt att göra en sådan så att du har de nyaste listorna över de stängda drivrutinerna som Hardware Drivers söker efter. Så finns det en drivare för ditt kort bör det dyka upp i listan i Hardware Drivers.

kattassens bild

Jag han precis plocka ner och kompilera källkoden för MadWifi drivern. Det funkade perfekt.

Dock så såg jag det senaste inlägget från dig så jag bestämde mig för att kolla upp "Hardware Drivers". Där fanns en driver av samma typ som jag precis hade byggt.

Så jag plockade bort min egna driver och tog den rekomenderade av Ubuntu och den funkar precis lika bra!

Äntligen kan jag ha ett krypterat wlan (där jag förhoppningsvis slipper se mina grannar i routerns loggar) och så slipper jag ju ndiswrapper också! Det verkar gå mycket snabbara dessutom...

1000 tack för hjälpen!

Simon

FoHs bild

Jättekul att du fick det att fungera! :)