Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Spam - har det blivit bättre?

En sak som jag funderat på är mängden spam som jag får. Den har minskat kraftigt på senare år trots att jag inte är mindre restrektiv med att publicera min epostadress.

Vad beror det på? Är det någon som håller med mig?

Jag har för mig att det var prat för något år sedan att spam skulle stoppas redan på ISP-nivå eller hur det nu var. Jag använder gmail, hotmail och egen webhotellspop, ser ingen större skillnad mellan spammängden hos dessa, ev skillnad kan nog mer kopplas till hur etablerad en viss adress är.

Nu får jag så sällan något i gmails spamkorg att jag verkligen reagerar på att det är något där.

Hurra.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

ein.anderssons bild

Jag får ungefär 4000 - 10.000 spam per timme beroende på spammarnas humör.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

leochingkwakes bild

Shit, vad har du gjort för att lyckas att få så många???

ein.anderssons bild

Vet inte, kom när jag förlängde mitt domänamnt sist, tror jag råka komma längst upp i något register. 

dock är det inget jag lider av för alla fastnar i spamfiltret (Problemet är att jag har ett chacheall konto, och spam skickarna är väldigt kreaktiva typ sdfsasd@domän.top som jag aldrig någonsin använt själv)

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

fredentofts bild

Jo men hallå, du kan ju inte jämföra hur mycket spam en användare får med hur mycket spam en hel domän får.
Att du dessutom indikerar för spammarna att sdfsasd finns på servern och tar emot mail gör ju inte saken bättre.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

leochingkwakes bild

Ok, då är allt rätt inställt på min domän då för jag får ingen spam där. Trots att domänen är känd. Jag får 3-15 spam per dag på min yahoo och kanske 3-10 spam per dag till min gmail.

Ok, är det en förbättring?

pingus bild

Det beror på din epost-leverantör.
De flesta webbhotell/epostlev (som tex mitt företag Wink ) har bra spamfilter idag men det finns undantag.
Tex får jag massor med spam på mitt yahoo-konto, tidigare massor med kina-spam på ett konto hos FastMail men där har de fått ordning på det - nästan ingen spam alls sista månaderna.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

FoHs bild

Jag får lika mycket spam som vanligt, tycker jag. Numera hämtar jag dock mina hotmailkontons mejl via POP3 i Gmail, och Googles spamfilter är verkligen helt ypperligt. Ytterst sällan som det slinker förbi något, eller att något felmarkeras som spam.

Fast jag har nog förhållandevis väldigt lite spam överlag (har för det mesta varit restriktiv med att publicera e-postadresser), får kanske max 5 per dag eller så.

bittins bild

Jag får nog max 5 spam i veckan Tongue

Är det mer eller mindre än tidigare?

bittins bild

Det är mindre då jag nog fick 10-15 förut