Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

nvidia + skärmupplösingar

Tja, När jag körde vista så kunde jag köra 1280-1024 i upplösing.
Men efteråt jag körde in ubuntu 9:10 och drivrutiner för mitt nvidia kort så kan jag max köra ifrån "display" 1024 och igenom nvidia settings  max 1360-768.

Tillägger oxå att min skärm är paj så jag har kopplat in en annan skärm, en acer 17. Men datorn funkar som vanligt. Smile

//Mvh Johan

En sak till ... när jag kollar min xorg.conf.. det finns knappt nånting  i den.. varför har ubuntu gjort så..?Allt funkar som vanligt, men ja vill gärna se lite i xorg.conf... Smile

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

Har du provat med nvidia-settings ? Den finns nog i System -> Inställningar -> NVidia ... i Ubuntu. Om du inte hittar den kan du trycka på ALT och F2 samtidigt och skriva nvidia-settings där.

Om Ubuntu inte hittar nvidia-settings har du nog inte installerat NVidias egna drivrutiner, så börja med det isf. Eftersom de ger betydligt bättre prestanda än de öppna drivrutinerna.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

baloos bild

och igenom nvidia settings  max 1360-768.

yes :=)

FoHs bild

Angående varför (från WP):

For a long time, editing xorg.conf was necessary for advanced input devices and multiple monitor output to work correctly. This was regarded to be a major usability obstacle. In modern systems this is seldom necessary, thanks to input hotplugging and the XRandR extension integrated into new X.org releases. It is still needed for devices from some manufacturers, notably NVIDIA and Wacom, whose drivers fail to provide support for those technologies.

Vad är det för typ av skärm du kör med? Gissningsvis en LCD. Vad har den för "native resolution"? Vad använder du för kabel mellan skärm och dator?