Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

UPNP släpps inte igenom i DD-WRT

Jag har tidigare använt Netgears standardfirmware på min WNR-834 router, och det har då gått alldeles utmärkt att, med UPNP, strömma film från programmet ushare till min Xbox 360.

För ett par veckor sedan flashade jag om min router till DD-WRT och nu går inte ushare igenom. Inte heller mediatomb verkar gå igenom. Däremot släpps Transmission (Bittorrent) igenom utan problem.

Jag har provat att öppna den aktuella porten (49201) manuellt, men detta ger inte heller resultat.

Har ni några idéer om vad detta kan bero på?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

andys bild

Har du öppnat för tcp och udp?

polters bild

Vad menar du? Jag trodde grejen med UPNP var att den skulle öppna portarna åt mig.

FoHs bild

Jo, så är tanken. I min router släpps exempelvis Voddler, Spotify, Deluge (bittorrent) och Skype igenom automatiskt. Både TCP och UDP dyker upp.

Hur ser listan ut under NAT/QoS -> UPnP? Har du testat att rensa den helt nån gång och se om det hjälper? Eller startat om router, UPnP-tjänsten etc etc.