Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

3D accelererad grafik med radeon driver / proprietär driver

Jag har i ett tidigare inlägg ondgjort mig över att Ubuntu 9.10 inte kan hantera fglrx proprietära drivrutiner för en majoritet av AMD/ATI grafikkort. Jag vill kunna utnyttja 3D grafiken.

Har sökt i massor av forum om detta och en variant är att installera drivrutiner med öppen källkod xserver-xorg-video-ati (radeonhd).

Jag har avinstallerat och raderat fglrx. Därefter har jag installerat drivrutin för radeonhd och detta fungerar utmärkt i 2D läge. Problemet är att jag inte kan få 3D-grafiken att fungera.

Alltså, undrar jag om någon av er har installerat drivrutin för radeonhd och fått 3D-grafiken att fungera? Har även sökt på detta i diverse forum men jag lyckas inte tränga igenom texten...

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Jag kör bl.a Mint 8 som i princip är samma som Ubuntu 9.10.  Jag kör med den proprietära drivisen som systemet valt. Det funkar helt acceptabelt. Compiz alla effekter och GoogleEarth.  Kortet är ett ATI Radeon HD 3650.  I Suse 11.2 installationen på samma maskin kör jag Radeonhd.  Det går inte att få 3-d att fungera där. Det är dessutom lite allmänt långsamt.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

frilas bild

Kryss i taket!

Installerade Mint 8 plus proprietära drivrutinerna fglrx och körde:

sudo aticonfig --initial -f  + omstart -> datorn låste sig.

Provade då att även köra sudo aticonfig --acpi-services=off + omstart -> fungerar! Smile

Har testat Google Earth, Emerald och Compiz och allt ser bra ut. Stör mig dock kraftigt att jag går miste om energisparfunktionerna men det är i alla fall ett stort steg i rätt riktning.

PS. Vad skiljer Mint från Ubuntu? Allt verkar lika utom layout. DS

jonasbjorks bild

Kul att läsa! Imponeras fortfarande av ditt tålamod Smile

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

frilas bild

Man måste ha tålamod när man pysslar med Linuxsystem Wink (speciellt för en amatör som inte kan alla knepen) fast ibland...

Tur att det finns forum Smile

tux-svens bild

Vadå sudo aticonfig.....?

Jag bara klickar på att jag vill ha den föreslagna proprietära drivisen och rebootar.  Klart!

Linux Mint kanske ser likadant ut som Ubuntu om du behåller Ubuntus config-filer.  Tar du bort dem skall du se att Linux Mint ser ganska annorlunda ut.  Smile

PS. Snygg hatt!  Ds

---

frilas bild

Hmmm. Skulle du kunna tänka dig att posta din xorg.conf fil?

PS. Det är ingen hatt det är en hjälm... Smile DS

tux-svens bild

Jag vet inte om vi talar om samma sak just nu..   Vad jag menade med utseende och "config"-filer är de konfigurationsfiler du har i ditt /home-directory.   Det är dessa som bestämmer hur ditt skrivbord skall se ut och hur det är konfigurerat.  Det är dessa filer som gör att du kan ominstallera/uppgradera och ändå behålla din skrivbordsmiljö som den var från början.

Gör så här till att börja med :  Skapa en helt ny användare och logga in på den.  Då ser du hur Mint egentligen ser ut.  Smile

xorg.conf-filen är nog likadan även om du kört config-kommandot en extra gång efter att Mint redan gjort det.   Smile

PS  Man har "hård hatt" när man kör mc.  DS

---

frilas bild

Nej. Mint skapade den ofullständiga xorg.conf som inte fungerar på min maskin. I mitt fall måste jag köra aticonfig-kommandona för att det skall gå att starta maskinen. Så jag är fortfarande intresserad av att se hur din xorg.conf ser ut som skapades i ditt fall.

tux-svens bild

Jäss, fria, så här ser den ut:

--------------------------------------------------------

Section "Screen"
    Identifier    "Default Screen"
    DefaultDepth    24
EndSection

Section "Module"
    Load    "glx"
EndSection

Section "Device"
    Identifier    "Default Device"
    Driver    "fglrx"
EndSection

--------------------------------------------

Detta är absolut allt i hela filen.  Den innehåller ingenting mer, men fungerar gör det!

Nu skall jag boota om och starta Suse 11.2 och därefter installera nya Catalyst 9.11-ṕaketet.   Smile

---

frilas bild

Precis! Den funkar inte med mitt kort/maskin. Allt låser sig!! Jag måste som sagt köra aticonfig --initial -f. Besynnerligt??

tux-svens bild

Då skall jag berätta ännu något besynnerligt.  Jag gjorde en Catalyst 9.11 installation på min Suse 11.2 som är på samma hårdvara som Mint.   (Något som tydligen gick som smort för jonte, se nedan.)  Det misslyckades fullständigt.  KWin systemet kraschar gång efter annan och Suse 11.2-systemet är helt oanvändbart nu.  Jag blev såååå trött. Sad   Skall kopiera tillbaka den gamla xorg.conf senare, när lusten återvänder.  På Suse körde jag "aticonfig --initial", vad har man "-f" för?

---

jontes bild

Jag har råkat ut för samma problerm många ggr, -hade du någon ati-drivare i sedan förut? Testa å kör en sax i konsole eller sax2 -r i terminalfönster. Kan hjälpa.

-> Allt söder om dalälven kallas för skåne Wink

frilas bild

sax, sax2 -r Vad är det?

tux-svens bild

Jag har  fått igång Suse igen mha ./fglrx-uninstall.sh och att byta tillbaka till xorg.conf originalfil.

I Suse 11.2 finns ett trevligt program som heter Kompare.  Om man jämför original-versionen av xorg.conf och den som fglrx skapade kan man inte tro att man är på samma planet! (eller i samma system i alla fall)  Det  är inte konstigt att det inte funkar.  Sad

Filen som sax2 -r skapade var identisk med  xorg.conf originalfil kan jag nämna. Suse -filerna är så omfattande jämfört med filen från Linux Mint, så jag vet inte om jag kan publicera dem i detta forum?

---

frilas bild

Men, men hur kan du avinstallera fglrx och sedan köra din gamla xorg.conf som ju säger att det är just fglrx som skall användas som driver???

tux-svens bild

Vad jag menar är att jag avinstallerade den proprietära drivern och återställde systemets ursprungliga xorg.conf.  Jag kommer alltså till  ruta ett igen.

---

jontes bild

Ok. I standard OpenSuSe11.2 så skapas ingen xorg.conf fil i dom flesta fall med radeon-kort har jag läst. Det har varit mkt liv om det på  http://forums.opensuse.org/pre-release-beta/ bl a. Likaså att man har tagit bort graphip card från Yast å därmed så är man tvungen att köra sax2 i ett terminalfönster när man kommit in i KDE-miljön för att kunna configurera grafikkortet. Tillägget -r gör att man skriver(skriver in/om xorg.conf). Det är enda sättet när man har installerat amd's driver redan. Sax kör man när man bara kan starta/köra i konsole läge(ej KDE ex).

Inst nyss samma drivare(9.11) på dotterns maskin å den bara rullar på med ett Radeon 2400HD kort i.

tux-svens bild

När jag kommit in i KDE-miljön skall jag skriva...?   När jag kommit in i KDE-miljön så fungerar inte ens tangentbordet längre...  Hmm kan det bero på att jag har ett gammalt IBM-tangentbord som inte är USB-anslutet?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jonte, du menar alltså att efter att i en terminal ha kört "sh ./ati-driver-installer-9-11-x86.x86_64.run" så skall jag köra "aticonfig --initial", boota om och sedan köra "sax2 -r" från ett terminalfönster i KDE?   (allt ovanstående utför givetvis med root-behörighet)

Kanske skall jag prova med ett USB-tangentbord..?

---

jontes bild

Sorry att jag är dålig att förklara Sad Jag har gjort så tidigare att vid inloggningsrutan så väljer jag i menyn att bara logga in i konsole(kommer inte riktigt ihåg vad det står i menyn) å kör sax -r enbart.

Har man fått igång KDE så kör man sax2 i ett terminal fönster. Tappat tng-bordet? Kanske bollandet med xorg-conf inte var så lyckat.

"aticonfig --initial -f " kör man bara när man har fått problem har jag fått för mig.  -Om du kör en "aticonfig --list-adapters" vad svarar den då?

Ex xxxxx:/home/jodot/Download # aticonfig --list-adapters
* 0. 01:00.0 ATI Radeon HD 3650 AGP (säger min)

xorg.conf skall auto-genereras m hjälp utav sax som sagt.

frilas bild

-f betyder force. Alltså tvingande att skapa en fullständig xorg.conf, har jag förstått det som.

Efter dina erfarenheter med Catalyst 9.11 vet jag inte hur jag skall göra med mitt nyinstallerade Ubuntu 9.10??? Att man aldrig kan få vara riktigt glad...

polters bild

Novell har fått skära ner på personal och har därför inte någon speciellt aktiv utveckling av RadeonHD, tyvärr.

FoHs bild

Vilken modell är det du har? radeon-drivaren (den utan hd) har ju numera 3d-stöd, men inte för alla modeller. De nyare stöds ännu inte. Fast du kanske hade testat den redan?

Edit: Såg i ett av dina andra inlägg att det var ett HD 3650, och det är tydligen med R600-GPU och då fungerar nog inte mitt förslag.

FoHs bild

Har kommit en ny version nu, kanske värt ett försök?

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NzcxNA

tux-svens bild

Tack FoH, DEN vill jag prova på min Suse 11.2 installation.   Men först skall Hampus och jag gå en rejäl promenad.  Hampus är min hälsocoach.  (Hampus har svans.)  Wink

---

jontes bild

Se där! Laddade hem via amd's hemsida. Öppnade ett terminalfönster som root å gick till /home/xxxxx/Download (gäller opensuse11.2) mappen å körde "sh ati-driver-installer-9-11-x86.x86_64.run".

En restart å driver har uppgraderas från 8.66.2 (9.10) till 8.67.4(9.11) å allt verkar funka m bling-bling(3D) å flash via webben i skaplig fart. Dags med slit å släp m 4x4-beningarna här hemma i skogen å önskar tux-sven lycka till.