Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Dela internetanslutning med Ubuntu 9.10 Karmic Koala

För er som vill dela internetanslutning med Ubuntu 9.10 Karmic Koala

Skulle dela internet med bärbar som hade internet uppkoppling via trådlöst nätverk och en äldre dator med ett nätverkskort. Kopplande en korskopplad TP-kabel mellan datorernas nätverkskort. Sedan konfigurerade jag den bärbara datorns inställningar.

Internet delning med Ubuntu 9.10 Karmic Koala: Gå till "System", "Inställningar", "Nätverksanslutningar", fliken "Trådbundet", "Auto eth0", Redigera...", fliken "Inställningar för IPv4, ändra från "Automatisk DHCP" till "Delade med andra datorer", "Verkställ..."

Sedan är det bara att använda internet med klient datorn. Om inte internet fungerar med klient datorn kan man prova att starta om den eller se om det är rätt typ av kabel.

/ Lyfang

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

Samma funktion finns i Fedora 12 som jag kör just nu. Det verkar vara en NetworkManager-funktion. I vilket fall som helst kände jag inte till den. Tyvärr verkar den inte finnas i inställningarna för mobilt bredband. Det hade varit riktigt praktiskt Smile

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Lyfangs bild

Hej Jonas!

Hur menar du? Att dela internet från ditt mobila internet?

/ Lyfang

jonasbjorks bild

precis

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .