Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Fedora 11 - 12 och mobilt nät

Hej, jag vill väldigt gärna ha Fedora, men har aldrig lyckats få igång mitt mobila nät från telenor i det. så jag undrar om det är någon som lyckats med detta som kan förklara för en annen halvkass person hur man ska gå tillväga? har testat i ubuntu och lyckats..  men som sagt, vill helst ha fedora... men får det inte att fungera...   (har endast mobilt tillgängligt me, så...  känslan blir att man inte kan göra nåt..  om ni förstår.) 

Så undrar jag lite med..  förmodar i alla fall att det förbättras och borde bli enklare att för varje dist. kunna ansluta sitt modem o surfa, utan större problem. Så det kanske inte är någon idé att ens fråga detta förrän dist. 12 har släppts?..   hmmm... 

Men i alla fall. Tack på föhand alla Fedora användare.

(Har testat me telenor mobilt sedan dist. 8 utan framgång).

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

Jag kör mobilt bredband med Fedora 12 (beta). Jag har ett Huawei modem som heter E180, med det kör jag abbonemang från Tele2. Jag har också en Nokia e71 som jag kör abbonemang från 3 på. Båda går att använda som uppkoppling mot internet från Fedora 12, liksom Ubuntu och openSUSE.

Vet du vad ditt modem heter? Om vi börjar där kanske vi kan reda ut det åt dig Smile

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

FoHs bild

Chansen är ganska stor att det är ett Option Icon 225. Fast på senare tid kanske det dykt upp någon annan modell. Drivrutiner finns här hur som helst: http://www.pharscape.org/icon225.html

SilvRs bild

Ja, det är en Option Icon 225 modell. men jag har säkerligen laddat ner o installerat de där drivrutinerna flera gånger nu...  men det går fasiken inte ändå.  så jag tänkte att det kanske fanns någon som använder samma som mig och som det fungerar för.

FoHs bild

Jag kan intyga att det går att få modemet att fungera under Linux, men jag testade under lite andra förhållanden då det var ett tag sedan. Du kan läsa om det på nedanstående länk, men tänk på att jag då använde en äldre metod. Dels är det nu ett annat "program" för att modemet ska identifieras som ett modem, och numera kan man använda sig av NetworkManager för att sköta uppkopplingen (vilket är mycket bättre då det är integrerat i systemet). Så mitt tips är att följa instruktionerna på Pharscape-sidan och så kan vi hjälpas åt att felsöka lite. Var i processen är det du går bet?

• Hittas modemet? (dmesg)

• Skapas enhetsfilerna? (ls -l /dev/ttyHS*)

• Eller är det själva skapandet av uppkopplingen du går bet på? (NetworkManager)

http://www.linuxwiki.se/index.php/Mobilt_bredband/Telenor

SilvRs bild

Jag har inte kommit så långt än..  Funderar på vilket linux jag ska ha..  Om jag ska köra på fedora 11, eller vänta o ladda ner fedora 12, kanske går lättare där.

Eller om jag ska känna mig besegrad o installera ubuntu igen.

Tänkte installera Fedora, men eftersom jag haft så mycket motgångar förut tänkte jag passa på o fråga här om det fanns någon som visste säkert hur man lyckas...  innan jag installerade Linux.

Blir nog så att jag väntar tills dist. 12 släpps..  så ska jag följa den där giuden så noga som möjligt. och stöter jag på ett problem så söker jag hjälp här.

jonasbjorks bild

Jag har kört Fedora 12 Beta sedan förra veckan och upplever den som stabilare än Ubuntu Smile . Låt inte "beta" lura dig.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

FoHs bild

Du ska INTE följa den guiden, eftersom den är gammal :) Följ anvisningarna på Pharscapes hemsida om Option Icon 225 som länkades tidigare i tråden. Dvs du ska använda drivrutinen och den nya rezero-programmet och NetworkManager. Jag tror det blir minst problem.

SilvRs bild

Ok, Kanske lika gärna kan installera betan, men det "färdiga" släpps la ändå imorgon?..  Känns på något sätt skönare o ha något som åtminstonde låter stabilare Smile men ska klart testa beta versioner i framtiden.

Hehe, ok..  Ska INTE följa den guiden då Smile Men jag ska börja ladda ner, installera och försöka trixa in internet imorgon. Så jag lär nog fråga lite om hjälp här då... om det går bra.

SilvRs bild

...Av någon dum anledning var mitt nät inte igång när jag kom hem från jobbet...  Så jag e bara på 85% av fedora 12 än..  får nog bli installation imorgon.

SilvRs bild

Ok, efter många om o men så har lag lyckats bränna en dvd som fungerar..  o installerat Fedora 12. Men när jag sätter i modemet hittas det inte.. och efter en liten stund hakar allt upp sig.  Något jag borde installera först? eller är det bara rent jäkelskap....

Förmodar att jag får följa guiden först och sedan testa med att sätta i modemet igen..?

(edit: Har nu försökt installera HSOdriver med (make clean, make) resulterat me en massa error. sen läse jag mer på http://www.pharscape.org/forum/index.php?topic=720.0 och där så står det:

"If your kernel is 2.6.31 or higher do not use this driver! Instead use the driver supplied with the kernel.

Och kollade efter (uname -r) och verkar som jag har version 2.6.31..  Betyder detta att jag inte behöver installera någon drivrutin för att den redan e me?..  har lyckats installera ozercdoff i alla fall..   Ska testa om det fungerar bättre me modemet nu..)

SilvRs bild

Ok, nu ligger det till så här..   Har som jag skrivit i ovanstående försökt installera HSOdriver utan framgång. Har lyckats installera Ozercdoff och HSOconnect..   men fortfarande märker inte Fedora av att jag satt i något modem, förutom då att det hakar upp sig...

Så nu undrar man ju..  varför hittas inte modemet (inte ens ZEROCD), och vad ska jag ha för drivrutin?,..  om jag nu inte redan har den installerad vill säga..

SilvRs bild

Jahapp..  visade sig att jag bara gjorde det svårare än det var..   Gjorde en jäkla omväg, som förmodligen inte var nödvändig...   Installerade om Fedora för jag tänkte att jag "slängt bort" drivrutinen eftersom jag skrev "make clean"..   sedan installerade jag endast ozerocdoff och gick in på system > nätverksanslutningar, ställde in lite enkla inställningar och så fungerade det fint...  sitter vid fedora nu.

Usch!..  va gla jag e Smile så simpelt men ändå så...  så..   aja. Första gången jag lyckats i Fedora i alla fall nu då.

Tack för hjälpen.

FoHs bild

Haha, fan vad härligt! Du löste ju det där väldigt bra själv Smile Jag ska uppdatera wikin med lite nyare information Smile

Rensade Telenorsidan, det är väl lite väl sparsamt med instruktioner kanske, men nu är den åtminstone lite modernare: http://www.linuxwiki.se/index.php/Mobilt_bredband/Telenor

När det gäller option modem så är det första man brukar göra att kolla 'modinfo option' och se om enhetsID finns med där.

Om det gör det så har du stöd direkt i kärnan och behöver inte bry dig om konstiga drivrutiner.

Nu har du visserligen redan fått det att fungera men bara som ett tips till nästa gång.

SilvRs bild

Smile ja, förjäkla gött. Nu kan jag äntligen försöka lära mig lite mer om linux/fedora..  när man kan ladda ner plugins o grejer utan att behöva springa från dator till dator för att föra över filer på ett usb-minne, testa, funkar inte o.sv. Nu fungerar det ju galant.

Ska inte skriva mer i denna tråd, detta var ju mest om mobilt nät. Men några sista funderingar innan jag kanske startar en ny tråd nånstans.. 

Går man in på "lägg till och ta bort program" så kan man ladda ner program, spel m.m.. har jag märkt. Men någon som kan tipsa om något som är lite bättre än resten?

Sen tycker jag om att ha det lite städat o stilrent.. och bara ha program som jag använder installerat, så jag undrar om det e ok och fungerar att avinstallera/slänga bort program som ligger i program/platser/system-menyn utan att förstöra för mycket i systemet? känns riskabelt, men kanske bara för att jag inte är van.

Och en sista sak..  Vilka filer är dom vanligaste/bästa i linux när det gäller film, musik och bild? alltid tyckt bäst om mp3.., men det fungerar bra i linux me? film är jag väl mest van vid avi, och bild e la jpeg,gif, png,bmp,psd,..  men det kanske inte är någon större skilland när det gäller det?

Tack för allt igen, o ni behöver inte svara på detta om ni inte vill..   jag kan alltid undersöka sakerna själv, bara att det tar längre tid. Smile

(edit: testat o läst lite o verkar ju inte fungera så bra me mp3 Sad så det e ogg filer som äger i linux?)

FoHs bild

I regel är det inga problem att ta bort program, det brukar jag också göra. Det man behöver vara vaksam på är vilka andra paket som systemet också vill ta bort när man gör det, för ibland kan saker vara beroende på paket som är en systemkomponent. Så, lite erfarenhet eller Google-vana ska man väl ha kanske Smile Personligen brukar jag vilja använda mig av en lite mer avancerad pakethanterare tar upp paket i lite mer detalj. Vet inte riktigt vad Fedoras motsvarighet till Synaptic heter, men det kan säkert någon annan svara på Smile

Angående filer så är det avi, mp3 och jpg/png för min del. Inget är något som helst problem, men det kan vara så att du behöver installera codecs för dessa. Brukar finnas mycket guider för hur det går till, det är ju något som de allra flesta vill göra liksom. MP3-filer fungerar mycket bra, bara man har rätt saker installerat Smile

Vad det gäller spel och program som är lite bättre så känns det lite svårt att tipsa. Fördelen är ju att allt är gratis så bara du har tid så kan du testa dom :) Det är naturligtvis av väldigt varierande kvalitet. Det är inte några problem att lägga till och ta bort saker, det belastar inte systemet på samma sätt som det skulle göra i Windows. Möjligtvis kan du få överblivna paket kvar, sådana som inte behövs av något annat program, men det finns program för att rensa bort sådana automatiskt också. Viktigt att ha i åtanke är att sättet som saker paketeras i Linux innebär i regel att det inte går åt så mycket extra utrymme när man installerar något, därför att programbibliotek delas mellan programmen. I Windows-motsvarigheterna är det oftast statiskt inlänkade och därför tar varje enskilt program mycket (onödig) plats.

SilvRs bild

Ok, tack..  Märkte ju det att så fort jag ville installera något, så ville han typ även installera ytterligare 17 paket för att ens kunna installera. men det låter ju skönt det då att det inte belastar systemet så mycket.

Får väl helt enkelt försöka lära mig vad saker o ting är för något, och vad dom heter..  så jag vet vad jag avinstallerar, efter många krascher så lär jag mig väl förhoppningsvis till slut.

När det gäller Codecs till mp3..  vart kan jag finna detta då? har kollat runt men hittar inget..  testat denna guide "http://www.fedorafaq.org/#mp3" men enligt terminalen finns den inte tillgänglig.

FoHs bild

Se denna kommentar för länkar, som enligt uppgift ska gå igenom det du vill veta (jag har inte "kvalitetskontrollerat" dom Tongue ): http://www.linuxportalen.se/articles/2009/11/17/fedora-12-sl-ppt#comment-86538

pbs bild

Codecs får du tillgång till genom att lägga till paketförråden RPM Fusion och Livna. Därefter borde Totem, Rhythmbox etc. automatiskt fråga om du vill installera codecs för ett visst filformat. Stöd till kommersiella dvd-skivor fås genom att installera paketet libdvdcss via pakethanteraren.

Manuell installation av codecs går till så att man installerar t.ex. paketen gstreamer-ffmpeg, gstreamer-plugins-bad, gstreamer-plugins-bad-extras, gstreamer-plugins-ugly och xine-lib-extras-freeworld.

Är man inte nöjd med de vanliga mediaspelarna så finns VLC, MPlayer, Xine etc. tillgängliga via pakethanteraren.

Och vill man ha något annat grafiskt pakethanteringsprogram än det vanliga gnome-packagekit ("lägg till och ta bort program") så kan man installera t.ex. Yumex eller Synaptic.